Customerdata gebruiken voor een persoonlijke customer journey

Brian Amatdjais
Brian Amatdjais
Experience Designer
Brian Amatdjais
Brian Amatdjais
Experience Designer

Je winkelervaring en inhoud perfect afstemmen op de individuele behoeften van jouw eindklanten is vandaag de dag een van de belangrijkste doelen voor online marketeers. Geen enkele klant is hetzelfde. Waarom dan wel aan elke klant dezelfde webpagina of productpagina tonen? Dit kan anders! Het is nu nog niet technisch mogelijk om voor elke unieke bezoeker een unieke versie van je website te tonen. Wel kunnen we bezoekers segmenteren en op basis van verschillende overeenkomsten de website dynamisch aanpassen.

Hoe begin je hiermee?

Voordat je vier verschillende webshoppagina’s en productpagina’s bedenkt en maakt, is de eerste stap het in kaart te brengen van de segmenten die je nu al kan maken. De segmenten kunnen “simpel” jouw doelgroepen zijn, maar het kan ook complexer. Bijvoorbeeld door op basis van gebruikersgedrag een segment aan te maken.

Welke producten heeft iemand in het verleden gekocht op jouw website? Op welke Call 2 Action heeft een gebruiker geklikt? Via welke advertentie-campagne komt jouw klant binnen of welke specifieke webbrowser gebruikt hij of zij?

Maar een persoonlijke customer journey is toch niet gebasseerd op enkele condities?

Nee, een ultrapersoonlijke customer journey is gedeeltelijk gebaseerd op condities, maar wel condities die continu aangepast worden. Dit is een stap verder en dus ook geavanceerder. De condities stel je ook niet volledig meer zelf met de hand samen. AI (Artificial Intelligence) helpt je hierbij. De slimme integratie zorgt er ook voor dat er controle wordt gehouden op welke variant in een A/B-test beter scoort.

Voordat je begint met AI-gestuurde personalisatie is het belangrijk om veel data te hebben van verschillende touchpoints.

Denk groot, begin klein

Begin dus klein en bedenk segmenten die het meest voor de hand liggen. Wil je een stap verder gaan, dan kun je complexere condities met A/B-testen bedenken voor verschillende doelgroepen. Toe aan AI-gestuurde dynamische personalisatie maar geen idee hoe je daarmee moet beginnen? Daar helpen wij je graag bij.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.