Ook jij hebt een goede Martech Stack nodig!

Sasja Teering
Sasja Teering
Digital Manager
Sasja Teering
Sasja Teering
Digital Manager

Daar heb je weer zo’n term, de martech stack. Eentje die je eerst even moet googelen voordat je weet wat het inhoudt. Hoef je nu niet te doen hoor, ik leg het je uit. Kort gezegd helpt het jou alle tools en technologieën die je gebruikt zo effectief mogelijk in te zetten.

Begrijp je het al? Best belangrijk, aangezien bijna 30% van het marketingbudget tegenwoordig aan deze technologieën besteed wordt!

De martech stack is een set van tools en technologieën die je gebruikt om relaties op te bouwen met gebruikers in de verschillende fases van de customer journey. Bijvoorbeeld via Analytics, je CMS, CRM, Google Ads, etc. Maar dan stacked in een logisch en functioneel format.

Nu is het niet zo dat alle tools die je gebruikt op zichzelf niet goed zijn, maar door je martech stack goed op te bouwen vergroot je de effectiviteit van die tools en dus de effectiviteit van je marketinginspanningen. Hoe effectiever jij de tools inzet, hoe beter je klant geholpen wordt (hogere user experience), hoe effectiever jij kunt werken en hoe meer je uiteindelijk zal verkopen.

Hoe begin je met een martech stack?

Allereerst, onderschat het niet! Er zijn in de basis zes stappen die je doorloopt voordat je jouw martech stack kunt implementeren. Zes stappen klinkt niet als veel, maar om deze stappen echt goed uit te voeren is het belangrijk dat je niet “even snel” door de stappen heen loopt. Zorg dus dat je de tijd en rust hebt om een start te maken aan het opstellen van jouw martech stack. De stappen die je neemt zijn:

  1. Begin met het identificeren van de data die jouw bedrijf echt nodig heeft.

  2. Inventariseer welke martech (marketing technology) oplossingen je al gebruikt.
  3.  Creëer een lijst met vereisten. Dit helpt je lijst te verfijnen met wat je echt nodig hebt. Houd hierin rekening met waar je nu staat als bedrijf en waar je op termijn naartoe wilt groeien.
  4.  Bepaal o.b.v. je lijst met vereisten en wat research welke technologieën het belangrijkst zijn voor jouw bedrijf. Als B2B-bedrijf maak je bijvoorbeeld gebruik van andere kanalen/strategieën dan wanneer je B2C-klanten benadert.
  5.  Voer een GAP-analyse uit. Waar zit overlap in technologieën en waar mis je data die je wel nodig heb?
  6.  Implementeer je martech stack. Je zult een flinke lijst hebben opgebouwd die er op het eerste gezicht niet zo aantrekkelijk uitziet. Probeer je lijst visueel te verwerken, dit maakt de lijst begrijpelijker en makkelijker te implementeren.

Een uitgebreidere uitleg van bovengenoemde stappen, inclusief templates om in te werken, kun je hier vinden: https://bit.ly/2qKc6VB

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.