Praktische tips voor online conversational marketing

Manon van Aalten
Manon van Aalten
Online Marketeer
Manon van Aalten
Manon van Aalten
Online Marketeer

Conversational marketing: door in gesprek te gaan met je potentiële klanten, leer je hen beter kennen, om ze om te zetten in echte klanten en leid je ze sneller door het aankoopproces. In de winkel is het logisch hoe dit verloopt, maar hoe doe je dit online? Wij geven je praktische tips voor hoe je conversatie marketingtactieken gebruikt om gesprekken met je websitebezoekers te beginnen.

Wat is conversational marketing?

Stel je voor dat je de volgende ervaring online aanbiedt: een klant komt je winkel binnen. Je begroet hem: “Hallo, als u hulp nodig heeft, kunt u mij vragen!” Hierdoor wordt de klant direct verwelkomd en weet hij dat hij bij jou terecht kan als dat nodig is. Nadat de klant heeft rondgelopen in je winkel, is hij geïnteresseerd in sneakers. Je biedt opnieuw je hulp aan door te zeggen: “Kan ik de juiste maat voor je uitzoeken?” De klant is blij met je hulp, want hij had dit precies op dat moment nodig. Terwijl hij de sneakers past, herinner je de klant eraan dat er een promotie-actief is. De klant is blij met je hulp en gaat naar de kassa om te betalen. 

Gesprekken voeren met je doelgroep wordt steeds belangrijker voor iedere succesvolle onderneming. Dat is natuurlijk niets nieuws, maar de manieren waarop je die gesprekken kunt voeren zijn lastig en veranderen continu. Al dat voeren van gesprekken heeft inmiddels ook een naam gekregen: conversational marketing. Het draait allemaal om één ding: praten met je doelgroepen om erachter te komen waar zij behoefte aan hebben. En daar vervolgens op inspelen.

De voordelen van conversational marketing

Door je doelgroep te definiëren en vervolgens te targetten, kun je websitebezoekers benaderen wanneer dit voor hen relevant is met content waarin ze geïnteresseerd zijn. Belangrijke voordelen hiervan zijn: 

  1. Converteer meer leads
  2. Bied gerichte content aan
  3. Verbeter de klantervaring 

Hoe zet je conversational marketing in?

Er zijn in principe eindeloos veel mogelijkheden als het gaat om het starten van conversational marketing op je website. Je kunt een livechat en chatbots als pop-up instellen op basis van de pagina waarop de bezoeker zich bevindt, welke pagina ze vandaan komen, de gemiddelde tijd die is doorgebracht op die pagina, het aantal sessies op je website, het type apparaat… Moet ik doorgaan? Omdat er zoveel mogelijkheden zijn, beginnen we met 5 simpele tips die je direct kunt instellen op je website: 

  1. Verwelkom nieuwe bezoekers
    Mensen die voor het eerst op je website komen, zijn misschien nog niet zo bekend met je bedrijf. Door nieuwe bezoekers op je website te verwelkomen, weten ze dat ze snel hulp kunnen krijgen als ze die nodig hebben. Stel een chatbot of livechat in met een automatisch welkomstbericht. Bijvoorbeeld:
    “Hallo, welkom op onze site! Kan ik je ergens mee helpen?”
    “Op zoek naar meer informatie? Laat het me weten als ik kan helpen”
  2. Verwelkom terugkerende bezoekers
    Bezoekers die eerder op je website zijn geweest, zijn niet hetzelfde als nieuwe bezoekers die voor het eerst je website zien. Hier zijn een paar manieren om terugkerende bezoekers te verwelkomen:
    “Fijn om je hier weer te zien! Hoe kunnen we je deze keer helpen?”
    “Welkom terug! Kunnen we je deze keer ergens mee helpen?”
  3. Begroet bezoekers van specifieke campagnes
    Je kunt berichten aanpassen op basis van de eerdere pagina waarop de bezoeker is geweest. Het liefste wil je de berichten laten inspelen op en overeenkomen met de ervaring die de bezoeker heeft gehad voordat hij op je website terecht kwam. Stel dat de bezoeker vanuit je Google Ads-campagne op je website terechtkomt, zorg er dan voor dat het welkomstbericht inspeelt op de belofte die is gedaan in de advertentie. “Hallo, ik zie dat je geïnteresseerd bent in onze nieuwe producten. Chat nu met ons om een kortingscode te ontvangen”. 
  4. Praat met bezoekers van je tarievenpagina
    Bezoekers die je tarieven bekijken, hebben hoogstwaarschijnlijk interesse en een hoge koopintentie. Zij staan verder in de trechter dan bezoekers van je homepagina. Je kunt de bezoekers op deze pagina persoonlijke begeleiden door een chatbot of livechat in te stellen met:
    “Hé, wil je hulp bij het kiezen van het juiste abonnement voor jou?”
    “Meer informatie nodig? Laat ons weten hoe we u kunnen helpen”
  5. Informeer je bezoekers
    Niet alle bezoekers zijn klaar om te kopen. Ze kunnen ook alleen maar op zoek zijn naar informatie over een bepaald onderwerp. Deel relevante content met de bezoeker om het gesprek te starten en hen te begeleiden tijdens het aankoopproces. Als de bezoeker langer dan 30 seconden op een bepaalde pagina zit, deel dan via een pop-up informatie die betrekking heeft tot de informatie op de pagina. 

Wil je ook aan de slag gaan met conversational marketing? Neem contact op met een van onze marketingexperts voor persoonlijk advies! Bel naar 085-0030334 of stuur een e-mail naar info@sgnm.nl.

Bron | Frankwatching

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.