Digitale transformatie

gaat over álle aspecten van je organisatie.

De wereld verandert steeds sneller

In veel bedrijven wordt digitale transformatie nog gezien als iets van de ICT afdeling of de marketing afdeling. Een misvatting, want de essentie is dat de digitale transformatie er over gaat dat er een immense verandering plaatsvindt in de manier waarop mensen interactie met elkaar hebben. Door de snel toenemende invloed van technologie ontstaat er bij veel bedrijven een kloof tussen wat klanten verwachten in het digitale tijdperk en dat wat bedrijven daadwerkelijk bieden. En daarbij geldt: de klant bepaalt en daarmee verschuift de macht naar de klant. Je bedrijf zal moeten volgen. Op alle fronten. Juist daar hebben veel bedrijven moeite mee. Denken wat de klant wil is meestal een verschil met weten wat de klant wil.
Ben je in je bedrijfsorganisatie niet intensief, continu en in alle aspecten gefocust op de klant, dan gaat je klant al snel op zoek naar een alternatief. Mogelijkheden te over in de digitale wereld, die met een paar drukken op de knop alles transparant maakt. Zeker ook als het erom gaat wat je concurrenten te bieden hebben. Om de kloof te dichten gaat het dus in je bedrijf zeker niet alleen over ICT of marketing, maar over alle onderdelen van je bedrijfsvoering. Digitaal transformeren raakt dan ook alle onderdelen van je bedrijf: alle functies, de manier waarop je bedrijf georganiseerd is, de wijze waarop je bedrijf contact onderhoudt met je klanten, interne vormen van samenwerking enz.

"Digitaal transformeren raakt dan ook alle onderdelen van je bedrijf."

Digitale transformatie: het begint met een visie en een strategie

Ben je in je bedrijfsorganisatie niet intensief, continu en in alle aspecten gefocust op de klant, dan gaat je klant al snel op zoek naar een alternatief. Mogelijkheden te over in de digitale wereld, die met een paar drukken op de knop alles transparant maakt. Zeker ook als het erom gaat wat je concurrenten te bieden hebben. Om de kloof te dichten gaat het dus in je bedrijf zeker niet alleen over ICT of marketing, maar over alle onderdelen van je bedrijfsvoering. Digitaal transformeren raakt dan ook alle onderdelen van je bedrijf: alle functies, de manier waarop je bedrijf georganiseerd is, de wijze waarop je bedrijf contact onderhoudt met je klanten, interne vormen van samenwerking enz.

Digitale transformatie: wat te doen voorbij de visie en de strategie?

Heb je een heldere visie en strategie geformuleerd, dan begint het natuurlijk pas echt. Hoe maak je in de praktijk je digitale transformatie nu echt succesvol? Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers:

  • Goed op de hoogte zijn van nut en noodzaak van de digitale transformatie (interne communicatie)? Ga er maar gerust van uit dat een eenmalige meeting absoluut onvoldoende is, en dat de interne communicatie over de digitale transformatie iets is dat doorlopend de aandacht van het management vraagt.
  • In voorkomende gevallen begrijpen en omarmen dat er andere rollen in het bedrijf komen, soms met andere functies en een andere organisatiestructuur tot gevolg?
  • Werken op andere manieren dan voorheen, met een vaak nieuwe houding, in een andere bedrijfscultuur dan voorheen, die past bij jouw digitale transformatiestrategie?
  • Zelf de juiste digitale vaardigheden en kennis opdoen?
  • In een open en constructieve houding samenwerken met klanten, partners en collega’s?
  • Ondersteund worden door de juiste technologie?

SGNM adviseert en ondersteunt je bij de implementatie van jouw digitale transformatie. Door het opzetten van implementatieprogramma’s, workshops en trainingen voor jou en je medewerkers. Activiteiten die je helpen om de digitale transformatie van je bedrijf succesvol te laten verlopen. Rekening houdend met nieuwe uitdagingen en vragen die je onderweg tegen komt. Want dat hoort ook bij digitale transformatie: het succes van je verandervermogen hangt in belangrijke mate af van de vraag hoe je omgaat met nieuwe uitdagingen die op je afkomen, in een wereld die snel blijft veranderen. Ook in de toekomst.

Academy