Blijf jij in de toekomst wel vindbaar in Google?

Arie van Loopik
Arie van Loopik
Digital Transformation Consultant
Arie van Loopik
Arie van Loopik
Digital Transformation Consultant

De concurrentie op organische vindbaarheid in Google wordt steeds heftiger. Voor de b2c is de concurrentie al moordend. Maar ook als b2b bedrijf wordt het vindbaar worden in Google een steeds grotere uitdaging. Bedenk dit maar: als jij als bedrijf weet dat het belangrijk is om online goed aanwezig en vindbaar te zijn, dan weet je concurrentie dit ook! Denk je van niet? Dan kan ik je vertellen het niet lang meer zal duren voordat ze het wel weten… Wat betekent dit voor jou?

Het doel van Google is om iedereen die iets zoekt het best mogelijke antwoord te geven. Resultaat: we gaan met zijn alle heel veel content schrijven waarmee we de zoekvraag van de klanten beantwoorden. Zo komen ze op je website terecht, help je ze en kopen ze bij jou in plaats van de concurrent. Helemaal prima toch? Behalve dat je concurrenten dit ook doen en we samen op deze manier onwijs veel content creëren. Met deze overload aan content moet Google om kunnen gaan. Ze blijven hun algoritme verbeteren om het beste antwoord te kunnen blijven geven, voor elke zoekopdracht. Hierin gaat Googles voorkeur tegenwoordig uit naar thema-gebaseerde content.

Hoe ga je hiermee om? Door gebruik te maken van zogenaamde pillar content en cluster content. Je pillar content is een pagina met één hoofdthema, bijvoorbeeld “content marketing”. Dit kan een hele lange pagina zijn waar je over veel onderwerpen die bij content marketing horen kort iets vertelt. Bijvoorbeeld: een content marketing strategie, een blog schrijven, etc. Deze onderwerpen zijn bepaald op basis van de zoekwoorden en hebben allemaal een eigen pagina waar je het onderwerp uitgebreid behandelt, ook wel je cluster content genoemd. Je verwijst met interne links naar de pagina’s door en zo creëer je een pillar page met één thema waar allemaal cluster pages omheen zitten die aansluiten op dat hoofdthema. Door de interne links begrijpt niet alleen Google, maar ook de bezoeker op je website, precies hoe je website in elkaar zit. Je website bestaat niet uit allemaal losse brokken content, maar vormt een logisch geheel.

Wil je meer weten over pillar content en hoe jij dit kunt gebruiken in de SEO strategie? Lees hier het hele artikel.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.