Een geweldig voorbeeld van personalisatie en wat jouw bedrijf daarvan kan leren

Muriël Baack
Muriël Baack
Digital Marketeer
Muriël Baack
Muriël Baack
Digital Marketeer

Goedemorgen [klant]

Hoe vaak heb jij bovenstaande aanhef al niet voorbij zien komen in je e-mail? Waarschijnlijk ontelbare keren. Welk bedrijf is tegenwoordig niet bezig met personalisatie? Naast de gepersonaliseerde aanhef in de e-mail zijn er natuurlijk nog diverse andere vormen van personalisatie te herkennen, zoals persoonlijke aanbiedingen of advertenties afgestemd op jou als (toekomstige) klant. 

Een mooi voorbeeld van een marketing campagne die effectief gebruik maakte van personalisatie is de campagne van de Duitse spoorwegen. Het bedrijf gebruikte een lookalike algoritme om locaties in Duitsland te identificeren die lijken op bekende internationale bezienswaardigheden. Reizigers met interesse in deze locatie kregen een video-advertentie te zien, waarin deze plek vergeleken werd met een bestemming in Duitsland die hierop leek. Ook de bijbehorende prijzen van vliegtickets naar de internationale bestemming en de prijzen van treinkaartjes naar de Duitse bestemming werden getoond. Door middel van geotagging, Google Search en Facebook data maakte het bedrijf content die volledig afgestemd is op de doelgroep. 

Dit is precies hetgeen waar personalisatie om draait; het versturen van het juiste bericht, op het juiste moment, naar de juiste doelgroep. Zoals ook Dori-Jo Banner in dit artikel op business2community.com aangeeft is het hierbij belangrijk dat het bericht ook daadwerkelijk relevant is voor de klant. Een e-mail versturen met gepersonaliseerde aanhef is een eerste stap, maar je verbetert pas echt de klantervaring als je content waarde toevoegt. Om dit te kunnen doen is het belangrijk om eerst te weten wat je klant echt wil; verzamel voldoende data en kom erachter in welke fase van de customer journey hij of zij zich bevindt en waar de klant behoefte aan heeft. Pas hierna bied je relevante content aan aan je doelgroep, bijvoorbeeld door het gebruik van dynamische content. Deze content kun je precies afstemmen op de klant, waardoor zij alle relevante informatie direct voorhanden heeft. 

Kijk maar eens hoe de Duitse spoorwegen dit uitstekend deed; door up-to-date prijzen van vliegtickets en treinkaartjes weer te geven, gebaseerd op de locatie van potentiële klanten, was direct alle informatie die deze klanten nodig hadden voorhanden en op hun situatie afgestemd. Zonder dat ze hiervoor een nieuwe pagina hoefden te bezoeken. Daarnaast werden de advertenties enkel vertoond aan mensen die ook daadwerkelijk interesse hadden getoond in de bestemming via Facebook en Instagram, waardoor het bedrijf een doelgroep kon targeten voor wie de advertentie werkelijk relevant was. De campagne leidde tot wel 24% meer omzet voor het bedrijf! Lees hier meer over de campagne.

 

Benieuwd hoe jij je communicatie kunt personaliseren en echt relevant maakt voor je klanten? Lees hier meer over op business2community.com

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.