Is growth hacking dood in 2019?

Myrna Pruijn
Myrna Pruijn
Digital Marketeer
Myrna Pruijn
Myrna Pruijn
Digital Marketeer

Growth hacking. Als je Googlet op de term staat tussen de eerste resultaten: 

 

‘3 hacks om explosief te groeien zonder budget’

‘15 growth hacks om je email lijst te laten groeien’ 

‘Growth hacking: 9 hacks om te implementeren in 30 minuten’ 

 

Artikelen die het idee geven dat growth hacking een soort ‘silver bullet’ is. Waarmee je zonder enige inspanning veel groei kan realiseren. Een allesomvattende term voor hacky, onschaalbare, eenmalige overwinningen. 

 

Maar zo werkt het natuurlijk niet. 

 

Door artikelen als deze kreeg een van de meest gehypete termen in de industrie de afgelopen jaren een sarcastische ondertoon. Je ziet dan wereldwijd dan ook een dalende trend in zoekgedrag naar de term:

Growth hacking trend over vijf jaar

Is growth hacking in 2019 dan ten dode opgeschreven?

 

Mijn antwoord is nee. 

 

Volgens mij is growth hacking toe aan een herdefiniëring: weer terug naar de definitie die bedenker Sean Ellis ervoor bedoeld had. 

 

Wat is growth hacking?

Growth hacking is het uitvoeren van datagedreven experimenten en schaalbare processen die inzicht geven in duurzame groeistrategieën die werken voor jouw bedrijf. 

 

Hoe saai ook: de termen schaalbaar, processen en duurzaam zijn in de definitie onmisbaar. 

In feite pas je de Lean Start Up methode toe op je marketing strategie. Je versnelt besluitvorming door teams en processen anders in te richten. Zo voorkom je dat je een gigantisch project opzet – zoals een app, een website, een nieuwe product feature – alleen om er na lancering achter te komen dat geen klant er behoefte aan heeft. Met enorme verspilling van tijd en resources tot gevolg. Door kleine experimenten op te zetten leer je sneller wat werkt en niet werkt. 

 

Growth hacking is niet een eenmalige marketing truc

Growth hacking is dus niet het opvolgen van de adviezen uit ‘clickbait’-achtige artikelen die beloven dat je in een uurtje tijd een winnende strategie hebt staan om je bedrijf te laten groeien. Of het kopiëren van wat AirBnB en Dropbox deden. Het is het op orde krijgen van je processen en data om groeikansen sneller te ontdekken.

 

Growth hacking wordt niet gedaan door een persoon

Een andere veel voorkomende overtuiging is dat growth hacking meestal wordt uitgevoerd door deze ene mythologische figuur, de growth hacker. In werkelijkheid bestaat dit niet. 

Er is in plaats daarvan een growth team, omdat groei verschillende disciplines raakt, zoals marketing, product en development om succesvolle experimenten uit te voeren. 

 

Growth hacking is niet marketing zonder budget

Een gevaarlijke misvatting is dat je met growth hacking manieren vindt om zonder budget te groeien. Het vereist inderdaad dat we out of the box denken om marketingkanalen, producteigenschappen of data te vinden waarmee we onze ROI vergroten.

 

Meestal bestaat een hackteam voor groei echter uit mensen met uitgebreide expertise. Bij AirBnB kent vrijwel iedereen het verhaal dat ze via Graigslist een manier vonden om van een zolderkamer naar een miljoenenbedrijf groeien. Maar wist je ook dat ze in de tussentijd per land een groeiteam inzetten? Dat ze in New York voor iedere host een professionele fotograaf foto’s lieten maken? En dat ze naar sommigen delen van de wereld diverse groeiteams hebben gestuurd om per stad uit te vinden welke groeistrategie het meest effectief was? Stel je eens voor welke budgetten daarin omgaan.

 

Growth hacking is niet marketing zonder budget, maar een manier om de meeste ROI uit je budget te halen. Zo vond AirBnB met hun lokale groeiteams een manier om nieuwe hosts te vinden tegen 5 keer lagere kosten dan Facebook Ads.

 

Growth hacking is een bedrijfsproces

Wanneer je als bedrijf nog op een traditionele manier werkt worden beslissingen vaak op twee manieren gemaakt:

  1. Iemand heeft een ‘big idea’ (met beperkte onderbouwing) en duwt dit er doorheen.
  2. Het team dat verantwoordelijk is laat klantonderzoek uitvoeren door een externe partij, gaat maandenlang met elkaar debatteren en maakt vervolgens iets op basis van een compromis.

In beide gevallen zijn we vaak uren en duizenden euro’s verder voordat hetgeen dat ontwikkeld is met echte klanten in aanraking komt. 

 

Growth hackers maken een Facebook advertentie en een simpele landingspagina. Een paar euro en dagen later heb je op basis van het aantal kliks en leads een beeld bij de mate van interesse bij de doelgroep. Op basis daarvan ontwikkelen ze weer iets verder door, om opnieuw data te verzamelen. 

Hierbij is het van cruciaal belang dat je deze experimenten op zo’n manier opzet dat je er ook daadwerkelijk iets van leert. 

 

Hoe zet je een growth hacking proces op?

Sean Ellis zag growth hacking als het volgende proces:

 

Het proces is simpel maar krachtig. Van data-analyse tot testen weer terug naar die analyse.

 

  1. Data analyse en inzichten verzamelen


    We beginnen met de analyse van je data, bedrijf, markt en concurrenten om zoveel mogelijk ideeën te verzamelen en te genereren. Wat weet je over je product, over je klant en over de concurrent? 

     

  2. Ideeën genereren


    Het is belangrijk om dit proces zo open mogelijk te houden. Dit kan van iedereen in het bedrijf komen, er is geen enkele afdeling of persoon binnen de organisatie die verantwoordelijk is voor het genereren van ideeën. Daarnaast is het zaak om zoveel mogelijk buiten de gebaande paden te denken.

     

  3. Ideeën prioriteren


    Zodra die ideeën zijn gebrainstormd, kun je per idee evalueren hoe groot je verwacht dat de impact gaat zijn en hoe moeilijk of kostbaar het is om te experimenteren. Het wijzigen van de kleur van een landingspagina is bijvoorbeeld eenvoudig te implementeren, maar kan grote impact hebben bij een groot aantal gebruikers. Heb je nog weinig sitebezoekers, dan kan het werven van nieuwe klanten via andere kanalen prioriteit hebben. 

     

  4. Ideeën testen


    Zijn experimenten geprioriteerd? Dan is het zaak om een experiment te ontwerpen waarbij je met een ‘minimum viable product’ leert of je hypothese klopt of niet. Vanaf daar ga je weer terug naar je data analyse om te ontdekken welke experimenten de meeste impact hadden. 

    1. De experimenten die succesvol waren voer je door. Deze kunnen een basis zijn om op door te ontwikkelen. 
    2. De experimenten die niet succesvol waren evalueer je om te leren waarom het wel of niet gewerkt heeft. Is het de moeite om het te tweaken en daar toch op door te gaan? Of moet je dit idee compleet laten vallen?

Growth tribe geeft in onderstaande visual het complete proces voor growth hacking overzichtelijk weer:

 

Hoe maak je jouw growth hacking in 2019 nog succesvol?

Waar je op moet letten in je growth hacking proces is dat je het tempo erin houdt. Als je een groot idee verzint, kijk dan of je dit kunt versimpelen. Zodat je met een uitgeklede variant snel kunt ontdekken of dit werkt. Krijg je signalen dit het succesvol is? Werk dan vanaf daar verder om het door te ontwikkelen. 

 

Wil je bijvoorbeeld weten of je een bepaalde functionaliteit toe moet voegen aan je app? Voeg dan eerst de knop toe in de app die leidt naar een pagina die zegt: “Sorry, deze functionaliteit hebben we nog niet. Vind je dat hij het moet komen?” Door te meten hoeveel mensen op de knop klikken krijg je inzicht in de toegevoegde waarde van de functionaliteit. Nog vóór je er uren aan development werk in hebt zitten. 

 

Ook van cruciaal belang is het inzicht in je learnings. Wat heb je geprobeerd en wat heb je hiervan geleerd? Zo voorkom je dubbel werk in de toekomst. Nieuwe ideeën kunnen op basis van eerdere inzichten geëvalueerd worden.

 

Een laatste punt is: denk groot, begin klein. Voordat je bijvoorbeeld gaat experimenteren met wel of geen afbeelding in je Facebook advertentie, kun je beter kijken of Facebook wel het juiste kanaal is. Think big, start small, scale fast.

Wil je verder lezen over het inrichten van je growth hacking proces? Lees dan het uitgebreide artikel van Growth Tribe

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.