Online marketing in coronatijden – Wat eerdere recessies ons hebben geleerd

Merle Vanger
Merle Vanger
Digital Marketeer
Merle Vanger
Merle Vanger
Digital Marketeer

We bevinden ons volop in een zogenoemde coronarecessie met ongekende economische gevolgen. Er heerst veel onzekerheid die ook wordt versterkt doordat eigenlijk niemand weet hoe lang dit nog aan zal houden. Hoe ga je hier als bedrijf mee om? En heeft het nog zin om te investeren in marketing?

Strategisch marketingadviseur Fons van Dyck bekijkt in een artikel voor Adformatie onderzoeken die zijn gedaan naar eerdere recessies. Deze onderzoeken laten zien dat het blijven investeren in marketing en reclame juist economisch verantwoord is. Onderzoekers kwamen namelijk tot de volgende conclusies:

  • Snoeien in reclamebudgetten heeft een sterke negatieve invloed op verkoopcijfers tijdens en ook tot lange tijd na een recessie.
  • Bedrijven ervaren een sterkere groei in winsten wanneer zij juist meer investeren in reclame in tijden van recessie dan in tijden van economische groei. Hoe groter de onderneming, hoe groter de impact van marketing-inspanningen op de toenemende winstgevendheid.

Van Dyck benoemt dat het sterkste argument tegen investeringen in reclame-inspanningen is dat deze wel moeten matchen met een mogelijke afname in vraag naar bepaalde producten en diensten. Dit zou logischerwijs een passende optimalisatie vereisen in het reclamebudget. Een reden om juist meer te investeren is het feit dat de concurrentie in PPC-campagnes (Pay Per Click) in tijden van recessie juist vaak erg terugloopt. Hier zou je als bedrijf juist extra van kunnen profiteren.

Jouw doelgroep bereiken tijdens de coronarecessie

Natuurlijk is dit geen recessie die ook maar enigszins lijkt op de recessies die we eerder meegemaakt hebben. We hebben te maken met een ongekende nieuwe werkelijkheid. Winkels zijn veelal gesloten en jouw doelgroep komt zijn huis nauwelijks nog uit. Hoe ga je daar mee om?

Juist nu is je flexibiliteit als bedrijf essentieel en je online aanwezigheid het belangrijkste middel om te communiceren met jouw doelgroep. De ‘P’ van ‘Plaats’ in de marketingmix is de komende tijd geen fysieke plek meer en zal met name in het digitale rijk gevestigd zijn.

Zorg daarom dat je juist nu je doelgroep met advertenties bereikt en investeer in het ontwikkelen en verbeteren van jouw online verkoopkanalen. Wees creatief en neem een voorbeeld aan de talloze restaurants die in no-time bezorgservices hebben opgezet. Of kijk de sportclubs die massaal online lessen aanbieden en trainingsapparatuur voor thuis verhuren. Verplaats je in de (mogelijk veranderende) behoeftes van jouw doelgroep en onderzoek hoe jij als bedrijf daar op dit moment het beste op in kan spelen. 

Meer weten? Bekijk hier onze tips over hoe je als ondernemer het beste om kunt gaan met de huidige coronapaniek. 

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.