De recruitmentwereld op zijn kop?

Arie van Loopik
Arie van Loopik
Digital Transformation Consultant
Arie van Loopik
Arie van Loopik
Digital Transformation Consultant

 

Een start-up in Heerenveen geeft aan een oplossing gevonden om ‘dure’ recruiters buitenspel te zetten. Een hele interessante ontwikkeling in de recruitment wereld. 

 

Veel talentvolle hoogopgeleide werknemers hebben er last van: opdringerige recruiters! Er wordt vooral op LinkedIn veel over geklaaagd. Maar voor de nuance bestaan er natuurlijk verschillende typen recruiters. Je hebt de cowboys die alles op alles zetten om jou te strikken, je CV over de schutting gooien bij de klant en een zo hoog mogelijke fee binnen harken. Dit zijn de cowboys die jou als senior een junior functie aanprijzen alsof het je grootste carrièrekans ooit is en boos worden wanneer je dit beleefd afwijst. Aan de andere kant van het spectrum zijn er de recruiters die met respect de beste kandidaten zoeken en deze begeleiden tot er een deal ontstaat. Dit zijn recruiters die voor een win-win-win situatie gaan.

Om welk type recruiter het ook gaat, zij moeten blijven zoeken naar manieren om relevant te blijven in een veranderende recruitment markt. Er komen namelijk steeds meer partijen op de markt die inspelen op de jarenlange frustratie over recruiters. Zo ook het nieuwe recruitmentplatform: Karreer.com. De rollen worden op dit platform namelijk omgedraaid. Niet recruiters, maar kandidaten zelf worden betaald wanneer ze in contact komen met bedrijven.  

 

Het platform koppelt kandidaten bedrijven aan elkaar met Artificial Intelligence en Machine Learning. Je CV is daarbij niet meer het uitgangspunt. Je wordt als kandidaat namelijk gematcht aan de hand van een persoonlijkheidstest. Via de Karreer Game wordt je profiel opgesteld. Hier kunnen bedrijven op reageren. Word je benaderd? Dan ontvang je direct €40,- op jouw account. Wanneer je vervolgens op het verzoek ingaat komt daar nog eens €50,- bovenop. 

 

Het systeem heeft volgens de oprichters twee voordelen voor de kandidaten. Ten eerste wordt je alleen nog maar benaderd door bedrijven zelf, die bereid zijn om te betalen om jou te benaderen en dus echt geïnteresseerd zijn. Ten tweede leert het systeem je steeds beter kennen waardoor er betere aanbevelingen en matches ontstaan. 

 

Toch ontstaat de vraag of je hiermee goedkoper uit bent als organisatie. Want weegt die tijd die je zelf moet investeren om kandidaten te benaderen en de kosten hiervoor op tegen de baten? En worden hierdoor de ‘dure’ fees niet in de portemonnee van Karreer.com geschoven waardoor het gewoon een slimme marketingtruc is? Aansluitend vraag ik mij af hoelang het zal het duren voordat platforms zoals LinkedIn deze vorm van recruitment integreren. Tot slot en dit is misschien wel de grote vraag: waarom wil jij als kandidaat betaald worden om benaderd te worden? Het gaat je als kandidaat toch niet om het geld maar om de leukste, best passende baan?

Begrijp het niet verkeerd, het is zeker een heel innovatieve toepassing die slim inspeelt op een pijnpunt die velen wel kennen. Wij zijn daarom ontzettend nieuwsgierig naar de manier waarop deze start-up zichzelf gaat ontwikkelen en of het daadwerkelijk de jarenlange recruitment-irritatie gaat oplossen. Wordt zeker vervolgd!

Bron: Emerce

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.