Digitale transformatie in 2019: wat is het en waarom zou je er nu mee moeten beginnen?

Arie van Loopik
Arie van Loopik
Digital Transformation Consultant
Arie van Loopik
Arie van Loopik
Digital Transformation Consultant

Digitale transformatie: grote kans dat je deze twee woorden wel eens hebt horen vallen in de afgelopen maanden. Dat het iets belangrijks is, dat weet je vast wel, maar of jouw bedrijf er ook iets mee moet, is je misschien niet helemaal duidelijk. In deze steeds digitaler wordende wereld, is het echter essentieel om ook met jouw bedrijf de stap te zetten en de digitale transformatie in gang te zetten. Wij leggen je uit waarom.

Het kan je niet zijn ontgaan dat digitale transformatie een hot item is. Er wordt via allerlei kanalen gesproken over hoe belangrijk het is en de meeste organisaties zijn er ook al wel op een of andere manier mee begonnen. Soms zelfs zonder dat ze zich daarvan bewust zijn. Misschien alleen op een bepaalde afdeling, zoals marketing, of misschien alleen op een bepaald niveau van het bedrijf, denk aan het digitaliseren van bepaalde diensten of producten. Dat er van alles gebeurt op dit gebied, staat echter vast.

Wat is digitale transformatie?

Voordat je kunt beginnen met een goede digitale transformatie, is het belangrijk om te weten wat het eigenlijk is. Het doel van digitale transformatie is dat je je bedrijf ontwikkelt op zo’n manier, dat de producten en/of diensten die jouw bedrijf aanbiedt, met behulp van de kansen die digitalisering en nieuwe digitale technologieën bieden, zo goed mogelijk aansluiten bij de wensen en behoeftes van je klanten. Zo zorg je ervoor dat de klantervaring van jouw klanten optimaal is.

En waarom moet dat dan digitaal? Als je klanten tevreden zijn met de diensten die je analoog aanbiedt, waarom moet je dan digitaal bezig zijn? Of als je al een website hebt, waarom moet je dan nog meer doen?

In 2017 had 87% van de Nederlanders toegang tot mobiel internet (bron: CBS)

Waarom moet ik aan de slag met de digitale transformatie van mijn bedrijf?

Uit onderzoek bleek onlangs dat de meeste bedrijven verwachten dat de helft van hun winst tegen 2020 zal voortkomen uit digitale kanalen. Het World Economic Forum schat daarnaast dat de economische waarde van digitale transformatie voor bedrijven en de samenleving in 2025 boven de $100 triljoen zal uitstijgen. De grootste groeikansen zitten voor veel bedrijven in de digitale hoek en het is daarom erg belangrijk om daarop in te spelen.

Hoogstwaarschijnlijk zijn jouw klanten al bezig, of gaan ze op korte termijn actie ondernemen met betrekking tot hun eigen digitale transformatie. Wil je niet achterblijven op je concurrenten, dan zul je er ook aan moeten geloven.

Nederlanders steeds meer online

Dit is echter niet het voornaamste argument om ook met jouw bedrijf de digitale transformatie te starten of door te zetten. De belangrijkste reden is het feit dat de samenleving verandert en dat jij jouw klanten de beste producten en diensten wil bieden en wil blijven bieden.

In 2017 had 87% van de Nederlanders toegang tot mobiel internet (bron: CBS). Dat betekent dus dat die 87% op elk moment, niet alleen thuis, toegang heeft tot digitale diensten en producten, ook die van jouw bedrijf!

Dit is een grote verandering. Een aantal jaar geleden konden je klanten alleen terecht tijdens openingstijden en sloot je met de deuren van je pand ook het contact met de klanten tijdelijk af. Je klanten verwachten tegenwoordig steeds meer dat ze op elk moment bij jouw bedrijf terecht kunnen, dus ook ‘s avonds of zondagochtend om 8 uur bijvoorbeeld. Digitale transformatie kan daarom voor jouw bedrijf betekenen dat je een online chatdienst hebt, die 24/7 beschikbaar is.

Je verandert meer dan alleen dat je je diensten of producten online gaat aanbieden: je verandert ook de beleving van je klanten en de interactie met hen. Er zijn nog allerlei andere vormen van digitale transitie, afhankelijk van welke digitale technologieën er in jouw vakgebied beschikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld ook eens aan klanten die hun informatie niet meer in de winkel halen, maar die online alles willen vinden. Dan is het ontzettend belangrijk dat jouw website niet alleen de juiste informatie biedt en daardoor relevant is, maar dat je allereerst goed gevonden wordt via Google, of dat je je potentiële klanten bereikt met doelgerichte advertenties, bijvoorbeeld via social media.

Privacy: de eerste digitale transformatietrend

Een ander goed voorbeeld van digitale transformatie is dat je niet alleen je diensten online aanbiedt, maar dat je ook online voldoet aan de GDPR (de AVG-wet die een paar maanden terug van kracht werd) en andere digitale reguleringen. Niet slechts omdat het moet, maar ook omdat openheid en transparantie iets is dat steeds belangrijker wordt. Door de zaken op dit gebied goed op orde te hebben en door dat te laten zien aan je klanten, sluit je aan bij wat voor hen belangrijk is.

Dit voorbeeld is meteen een van de eerste belangrijke trends voor 2019 op het gebied van digitale transformatie. Het is beter om vooraf maatregelen te nemen dan om achteraf te worden vertraagd door digitale reguleringen. Veel bedrijven die digitaal gaan transformeren zullen zich hier in 2019 dus mee bezig gaan houden.

Verandering in bedrijfscultuur: de tweede digitale transformatietrend

Als je iets wil bereiken, zul je het gehele bedrijf achter je idee moeten krijgen. Het gaat nooit succesvol worden, als niet iedereen de noodzaak begrijpt en bereid is om er ook in min of meerdere mate de schouders onder te zetten. Dat geldt ook voor digitale transformatie.

Uit onderzoek van TechRepublic blijkt daarnaast dat 39% van de bedrijven het gebrek aan adequaat geschoold personeel ziet als obstakel voor het doorvoeren van de digitale transformatie. Als je eenmaal iedereen zover hebt gekregen, moeten ze ook nog in staat zijn om daadwerkelijk te helpen.

Omdat je klanten steeds meer van je verwachten op digitaal gebied, zal iedereen in je bedrijf gemotiveerd en betrokken moeten zijn en indien nodig scholing of trainingen moeten krijgen (intern of extern) op het gebied van digitale transformatie.

Hulp nodig?

Er is nog veel meer mogelijk op het gebied van digitale transitie. Voorop staat in ieder geval dat je met jouw bedrijf de digitale transitie in zult moeten zetten om relevant te blijven voor je klanten. Je wil hen bereiken via de juiste digitale kanalen, je wil hen de beste klantervaring bieden en een band met hen opbouwen via digitale interactie. Als je niet precies weet waar je moet beginnen of als het zelf niet zo goed lukt, kan Signum Marketing je helpen.

Dit artikel is gedeeltelijk gebaseerd op een artikel van ZDNet. Voor hun volledige lijst van trends en ontwikkelingen voor 2019 lees je hier het hele artikel.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.