Bewust of onbewust? Hoe overweegt jouw doelgroep een keuze in aankoop?

Mandy Bakker
Mandy Bakker
Mandy Bakker
Mandy Bakker

Weleens gehoord van het bewust of onbewust maken van beslissingen? Tijdens het onbewuste, maken we beslissingen zonder hier al te lang bij stil te staan. Het gaat eigenlijk vanzelf, zoals de dagelijkse routine. Daar tegenover staat het bewuste systeem. Door rationaal denken worden beslissingen genomen en aankopen gedaan. Je neemt zorgvuldig de tijd om producten of diensten te vergelijken. Maar weet je ook hoe jouw doelgroep een overweging tot aankoop maakt? En is het bewust of onbewust denken van de klant te beïnvloeden?

Dual Process Theory: hoe beslist de klant?

Vanuit de psychologie achter online marketing staat het Dual Process-model omschreven. Hierin is uitgelegd dat consumenten informatie op twee manieren verwerken. Zowel via een weloverwogen, bewuste route als via een onbewuste, oppervlakkige route. Wist je dat maar liefst 5% van onze gedragingen bewust zijn en de overige 95% onbewust? Dat blijkt uit onderzoek van Ben Tiggelaar, beschreven in zijn boek: Dromen, durven, doen.

Beïnvloeden van het onderbewuste

De meeste gedragingen komen voort uit ons onderbewuste, maar dat wil niet zeggen dat een klant niet te beïnvloeden is in zijn of haar keuze. Marketingfacts benoemt allerlei handige manieren om het bewust en onbewust denken via content te beïnvloeden. Zelf heb ik er daar enkele van uitgelicht.

Keep it simple

Wil je een boodschap overbrengen aan jouw doelgroep? Zorg er dan voor dat je enkel de belangrijkste voordelen (USP’s) benoemd. Bij een teveel aan informatie raakt het onderbewuste overspoelt en gaat de boodschap aan de klant voorbij.

Inspelen op emotie

Bij de onbewuste overweging spelen emoties van de bezoeker een belangrijke rol. Wanneer je een product of dienst toelicht als oplossing voor de uitdaging die de klant heeft, speel je op het gevoel in. Kijk bijvoorbeeld naar specifieke zoekwoorden en creëer een gevoel of emotie bij jouw product of dienst.

Weet hoe je kunt inspelen op het gedrag van jouw doelgroep. Gebruik de kansen om het onbewust handelen te sturen. 

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.