In 5 stappen je ideale b2b-klantprofiel

Manon van Aalten
Manon van Aalten
Online Marketeer
Manon van Aalten
Manon van Aalten
Online Marketeer

Het creëren van een b2b-klantprofiel is een goed plan. Want hoe beter jij je doelgroep kent, hoe makkelijker het wordt om die aan te spreken. Maar hoe doe je dat op een goede manier? Wat vindt je doelgroep interessant? Waar lopen ze warm voor? Welke onderwerpen vinden ze leuk? Maar ook: wat is hun gemiddelde leeftijd? Welke opleiding hebben ze gedaan? Waar kopen ze hun boodschappen? Voor b2b-bedrijven is het belangrijk om een ideaal klantprofiel op accountniveau te schetsen. Dat bevat niet alleen mensen die jouw product of dienst kopen. Het zijn teams en organisaties, waarbij meerdere mensen een rol spelen in het aankoopproces. 

Klantprofiel, buyer persona en DMU

Het is goed om het verschil tussen een klantprofiel, buyer persona en DMU te weten. Een klantprofiel is een duidelijke, begrijpbare, en meetbare definitie van wie de ideale kopers zijn. Een buyer persona is een beschrijving van een voorbeeldkoper, die een gedeelte van jouw doelgroep vertegenwoordigt. En een DMU framework (decision making unit) is een overzicht van iedereen die een rol speelt in een aankoopproces. 

Onderdelen van een ideaal klantprofiel

Om aan de slag te gaan is het belangrijk om te weten uit wat voor soort onderdelen je ideale klantprofiel bestaat: 

  • Algemene bedrijfsomschrijving: denk aan de sector, locatie, grootte en omzet.
  • Technologische bedrijfsinformatie: wat voor technologieën gebruiken ze? In hoeverre zijn ze gedigitaliseerd?
  • Typerende en strategische kenmerken: wat voor kernwoorden herkennen we in hun communicatie? Denk aan zaken als duurzaamheid, inclusiviteit, groei, schalen en familiebedrijf.
  • Dynamische kenmerken: groeiend of juist krimpend? Fusie, overname? Verhuizing? Dynamische kenmerken hebben betrekking op de omstandigheden van een bedrijf en bieden vooral een window of opportunity waarin je extra relevant bent.

Stappenplan voor je ideale klantprofiel

  1. Bepaal wie je meest betrokken klanten zijn
    Ga na wie je bestaande klanten zijn en onderzoek wie van hen je meest succesvolle klanten zijn. Kijk naar welke klanten de grootste orderwaarde hebben. Welke klanten komen het vaakst terug? En welke klanten kosten het minste tijd?
  2. Data aanvullen met kennis
    Met de informatie die je beschikbaar hebt in je databases vul je jouw klantprofiel aan. Check met je collega’s of zij zichzelf herkennen in jouw opgestelde profiel en vraag goed door of ze aanvullingen hebben. Zo zorg je ervoor dat er geen waardevolle details verloren gaan!
  3. De concurrentieanalyse
    Vergeet niet je grootste concurrenten onder de loep te leggen. Op wie richten zij zich? Hoe positioneren zij zich ten opzichte van de doelgroep en wat zijn hun USP’s? 
  4. Het verbinden van alle datapunten
    Je hebt nu alle data verzameld. Tijd om de eindjes aan elkaar te knopen. Door data-gedreven te werk te gaan en je resultaten wetenschappelijk te verzamelen voorkom je twee valkuilen: de kans dat je klantprofiel niet klopt omdat je hem op een onderbuikgevoel hebt gebaseerd en de kans dat het profiel niet serieus wordt genomen omdat hij niet op data gebaseerd en dus niet te testen is.
  5. Blijven testen
    Fijn! Je hebt een ideaal klantprofiel, maar het werk is nooit klaar. Door dit proces actief te houden kun je de effectiviteit van je klantprofiel blijven meten.

Wil jij hulp bij het in kaart brengen van jouw klantprofiel? Neem contact op met een van onze marketingexperts voor persoonlijk advies! Bel naar 085-0030334 of stuur een e-mail naar info@sgnm.nl.

Bron | Sterke Content & Frankwatching

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.