Willem Heesakkers
Willem Heesakkers
Willem Heesakkers
Willem Heesakkers

SEO, SEA, vakbladen, Youtube, Google Ads, magazines, e-mailmarketing, radio… Er zijn zoveel manieren om je doelgroep te bereiken! Wat is nou de juiste manier om dit te doen? De juiste aanpak verschilt bij elk bedrijf, omdat elk bedrijf een andere doelgroep heeft. Hoe dat precies zit? Dat ontdek je in dit artikel. We nemen je mee in de verschillende online en offline kanalen die je in kunt zetten en wat afwegingen kunnen zijn voor je kanaalkeuze. Zo heb jij na het lezen genoeg input om te bepalen welke kanalen voor jouw bedrijf belangrijk zijn om je doelgroep zo effectief mogelijk te benaderen.

Via welke kanalen kan je jouw doelgroep bereiken?

Welke kanalen zijn er allemaal? Er zijn ontzettend veel opties waar jij je marketingmateriaal in kunt zetten. Populaire kanaalkeuzes zijn: je eigen website, socialmediakanalen of advertenties in vakbladen of Google. Ik behandel de meest populaire kanalen hieronder zodat je een beeld krijgt van de mogelijkheden. Ben je na het lezen benieuwd naar creatievere kanaalkeuzes en wil je die graag terugzien in het volgende artikel? Laat dit weten via het contactformulier onderaan de pagina!

De populairste online kanalen

Organisch:

  • Websitecontent (blogs, whitepapers, podcast, video)
  • E-mailmarketing
  • Social media (Facebook, YouTube, LinkedIn, TikTok, Snapchat, Instagram, etc…)

Betaald:

  • SEA-advertising / Google Ads (Pay-per-click)
  • Socialmedia-advertising (Facebook, YouTube, LinkedIn, TikTok, Snapchat, Instagram, etc…)
  • Affiliate marketing
  • Influencer marketing
  • Referral marketing

De populairste offline kanalen

Betaald:

  • Geprinte advertenties (kranten, vakbladen, magazines, brochures, flyers, etc..)
    Billboards
  • TV & radio
  • Evenementen (beurzen, seminars, reclame)

Deze on- en offline kanalen zijn populaire opties om de doelgroep te benaderen. Nu je een idee hebt van de soorten kanalen die je zou kunnen inzetten is het tijd om jezelf de volgende vraag te stellen…

Op welke kanalen is je doelgroep het meest actief?

Deze vraag is belangrijk, want de kanalen waarop je doelgroep actief is, zijn ook de kanalen die je in wilt zetten. Daarnaast moet je jezelf afvragen: wat heeft mijn doelgroep ervoor over om te krijgen wat ze willen?

Wat ik hier mee bedoel? Als je een advertentie plaatst, moet je weten hoe je de doelgroep aan moet spreken. Daarnaast wil je natuurlijk dat ze klikken op je advertentie, het formulier invullen of je video bekijken. De conversies, daar gaat het uiteindelijk om. Kun jij jouw mogelijke klanten over de streep trekken om klant te worden of blijft het slechts bij een weergave? Klanten willen producten en services die precies aansluiten bij hun wensen waardoor hun levens gemakkelijker, leuker en voordeliger worden. Zorg daarom dat jij duidelijk maakt dat jij de oplossing hebt. 

Om dit helder te krijgen kun je jezelf deze vragen stellen:

  • Wat zijn de uitdagingen van mijn doelgroep?
    Geeft een idee over welke websites/plaatsen de doelgroep bezoekt om informatie op te doen om de uitdaging op te lossen.
  • Welke interesses hebben ze? Wat vinden ze leuk om te lezen?
    Geeft een idee over welke websites/ bladen de doelgroep leest om informatie op te doen.
  • Hoe ziet een dag in het leven van mijn doelgroep er uit?
    Het antwoord op deze vraag vertelt veel over welke apps de doelgroep gebruikt en op welke tijd van de dag. Maar ook waar ze bijvoorbeeld dagelijks naartoe reizen en wat ze onderweg tegenkomen. 
  • Welke apps heeft mijn doelgroep op de smartphone staan, welke gebruiken ze regelmatig en welke websites bezoeken ze?
    Het antwoord op deze vraag geeft meer inzicht in de online aanwezigheid van de doelgroep.
  • Welke bedrijven vertrouwen ze?
    Deze vraag geeft een idee over wat de doelgroep belangrijk vindt, hoe ze aangesproken willen worden en wat voor producten ze kopen. 

    Eet je doelgroep bijvoorbeeld veel Tony Chocolonely chocolade? Dan hebben ze wellicht een sterk rechtvaardigheidsgevoel of vinden ze duurzaamheid extra belangrijk. Deze informatie kun je onder andere goed gebruiken om je
    advertentieteksten toe te spitsen op de doelgroep. 
De antwoorden op deze vragen kun je omschrijven in een zogenaamde persona of “ijkpersoon”. Dit is een gedetailleerde omschrijving van een je ideale klant. Hierin wordt beschreven wat een persoon leuk vindt om te doen en waar hij of zij gedurende de week mee bezig is. De beste manier om antwoord te krijgen op deze vragen is door simpelweg je doelgroep aan te spreken en een aantal vragen te stellen of te Googelen naar informatie over je doelgroep (bestaande onderzoeken bijvoorbeeld).
 

Wanneer je de antwoorden hebt op deze vragen, heb je voor jezelf ook duidelijk welke kanalen ze veel gebruiken en dus welke kanalen je moet kiezen. 

Welke kanalen zet je in?

Je zet de kanalen in die je doelgroep gebruikt om te lezen over hun interesses of waarop ze zoeken naar oplossingen voor hun uitdagingen. Merk je dat jouw doelgroep ’s middags actief is op Facebook en daarnaast graag het nieuws leest op nu.nl, dan is Facebook advertising in combinatie met Google Display een goede oplossing. Is je doelgroep veel onderweg naar klanten, dan is een radio- of billboard-advertentie wellicht een goede oplossing. Om deze reden is de kanaalkeuze voor elk bedrijf en elke doelgroep verschillend.

Wanneer je je kanalen gekozen hebt, zorg je ervoor dat die kanalen op elkaar afgestemd zijn… Dit brengt het artikel bij het laatste belangrijke punt… 

Denk omnichannel!

Kanalen moeten op elkaar afgestemd zijn en hetzelfde type bericht dragen. Zo krijgen je bezoekers het gevoel dat ze op elk kanaal met hetzelfde bedrijf te maken hebben. Dit doe je door dezelfde tone of voice te gebruiken in je teksten, door het beeldmateriaal in dezelfde huisstijl op te maken, maar ook door een naadloze ervaring tussen je ingezette kanalen te creëren. Denk hierbij aan consistent gebruik van elementen en kleuren die passen bij het bedrijf. Daarnaast moet je je bezoekers het idee geven dat ze je op elk kanaal kunnen bereiken en informatie op kunnen vragen. De communicatie die plaatsvindt via de touchpoints (de contactpunten tussen de bezoeker en jou als bedrijf), moet bewaard blijven, zodat je bij het volgende gesprek de mogelijkheid hebt om hierop in te haken, mocht dit nodig zijn. Je creëert dan het “omnichannel gevoel” bij de bezoeker. Zorg er daarom voor dat je deze touchpoints goed beheert. Om dit beheer gemakkelijker te maken zijn er zijn verschillende CRM (Customer Relationship Management) tools zoals Salesforce en SAP die ondersteuning bieden hiermee. 

Beheer je dit goed? Dan kun je de klant beter te woord staan. Dat zorgt voor een grotere klanttevredenheid en daarmee onderscheid je jezelf van de concurrentie. 

Een omnichannel ervaring is voor elk bedrijf van belang. Hoeveel je hierin moet investeren is afhankelijk van de hoeveelheid klantencontact en hoeveel een lead kan opbrengen. Wil je hierover graag geadviseerd worden? Als omnichannel bureau kijken en denken we graag met je mee over een goede strategie. Twijfel niet en neem contact op met ons via het onderstaande formulier.

Contactformulier - Bericht

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.