Wek de interesse van je bezoeker met de 7 beïnvloedingsprincipes

Mandy Bakker
Mandy Bakker
Mandy Bakker
Mandy Bakker

Waarschijnlijk zorgt de titel van dit artikel voor wat verwarring. We kennen allemaal wel de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini, maar hier is in 2016 een belangrijk aspect aan toegevoegd: eenheid. Met behulp van deze 7 beïnvloedingsprincipes creëer je succesvolle en interessante content voor je bezoeker. 

Onlangs las ik een boeiend artikel over neuromarketing en de beïnvloeding van de bezoeker met overtuigende content. De schrijfster benoemt enkele belangrijke tips, waaronder de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Als aanvulling hierop wil ik het zevende beïnvloedingsprincipe verder uitlichten.

Neuromarketing en de beïnvloeding van de bezoeker

Voordat we in deze principes duiken, wil ik graag nog even stilstaan bij de eerste tip uit het artikel: framing voor het beïnvloeden van het onbewuste brein. Zelf vind ik dit erg belangrijk. Met framing filter je belangrijke informatie over jouw product of dienst en zet dit in een kader. Voordeel: content in een frame valt goed op. Nadeel: wanneer dit te veel in een tekst wordt toegepast kan het rommelig en onoverzichtelijk ogen. Het is bewezen dat 95% van de beslissingen gemaakt wordt door het onbewuste brein. Voor slechts 5% maakt ons moderne bewuste brein beslissingen. Bij framing licht je belangrijke informatie uit in een tekst dat inspeelt op het gevoel.

Beïnvloeding van het brein

Dat de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini veel worden toegepast om conversie te verhogen of voor de inzet van campagnes is bekend. Maar, wist je dat alle zeven beïnvloedingsprincipes bijdragen aan succesvolle en interessante content?

    1. Wederkerigheid
    2. Consistentie
    3. Sociale bewijskracht
    4. Sympathie
    5. Autoriteit
    6. Schaarste
    7. Eenheid

Cialdini: creëer interesse met het eenheid-principe

Naast de welbekende zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini, wordt er vaak één vergeten. Sinds 2016 heeft oud-hoogleraar Dhr. Robert Cialdini een nieuw boek genaamd ‘Pre-suasion’ uitgebracht met daarin een extra aspect: ‘unity’. Eenheid heeft te maken met de behoefte om ergens bij te willen horen. Bewust of onbewust is het toch fijn als je het gevoel hebt dat een ander je begrijpt en dezelfde normen en waarden heeft. Als bezoeker wil je je verbonden voelen met een bepaald merk of bedrijf. Binnen de sociale psychologie wordt eenheid ook wel aangeduid met de term ‘In- and Out-groups’.  We vinden het fijn als we herkenning en eenheid vinden. 

 

Eenheid als voorbeeld van overtuigende content

Via content is het mogelijk om eenheid (samenhorigheid), een gevoel van verbondenheid te creëren. Je laat met behulp van content zien dat je bezoeker zich kan identificeren met jouw merk.

  1. Belangrijk hierbij is dat je de juiste tone-of-voice en eventueel vakjargon gebruikt.
  2. Zorg voor exclusiviteit en laat merken dat een potentiële klant bij de groep hoort. Maak gebruik van interessante woordkeuzes als ‘club’ in plaats van ‘wij als organisatie’. ‘Word member’ in plaats van ‘abonnement’.
  3. Robert Cialdini benadrukt ook het gevoel van familie en dat je sneller iets aanneemt van familie of bekenden. Bedenk wat jouw product of dienst als overtuigingskracht heeft.

Pas eenvoudig de 7 Cialdini beïnvloedingsprincipes toe en wek de interesse van je bezoeker. Vind hier het volledige artikel.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.