Data-driven marketing
Waarom data zo belangrijk zijn
Data geven je helder inzicht in het gedrag, de voorkeuren en de behoeften van je (potentiële) klanten. Zonder dit inzicht neem je marketingbeslissingen alleen op basis van gevoel en ervaring. Maar dat is nooit objectief. Data zijn dat wel. Zo stem je jouw marketingaanpak veel kwalitatiever af op je doelgroep. Juist dat maakt data driven marketing zo succesvol.
Met data-inzichten bespaar je bovendien op je marketingbudget. Heb je de juiste data, dan zie je precies wat wel werkt en wat niet. Zo zie je sneller waar je mee moet stoppen, maar ook wat de moeite waard is om door te ontwikkelen.
Data zijn voor ons belangrijk
KPI's
Met Marketing Key Performance Indicators (‘KPI’s’) monitoren we de voortgang van je marketing. Zo zien we hoe je marketing presteert in relatie tot je aanpak en je doelen.
Cookies en analysetools
Een toenemend gebruik van cookieblokkades maakt het er niet makkelijker op om online gedrag meetbaar te maken. Toch zijn er nog steeds genoeg mogelijkheden met tools als GA4, SEMrush, Hotjar en verschillende andere waar we mee werkgave van alle belangrijke marketing KPI’s en -statistieken.
Marketing dashboard
Een marketing dashboard is een visuele weergave van alle belangrijke marketing KPI’s en -statistieken. Vaak centraal en op een overzichtelijke wijze samengebracht op één scherm of platform. Wij maken er standaard gebruik van.
Jouw data-uitdagingen lossen wij graag op
Ik weet niet waar ik moet beginnen
Er is zo veel data, dit overzichtelijk in te richten, te analyseren en mee adviseren is soms moeilijk om mee te beginnen. Wij helpen je starten.
Mijn marketingdoel is niet goed meetbaar
Mijn data is niet overzichtelijk
Zo zorgen we dat je data bijdragen aan jouw marketingdoelen
Inventarisatie
Samen inventariseren we jouw marketingdoelstellingen en je informatiebehoefte: de basis van iedere data-aanpak.
Bepalen gewenste KPI’s en statistieken
Aan de hand van je marketingdoelstellingen en informatiebehoefte bepalen we welke KPI’s en statistieken nodig zijn en of -en zo ja hóe- een dashboard in jouw situatie waarde toevoegt.
Keuze datatools
We helpen je de juiste datatools te kiezen en in te zetten om de KPI’s en statistieken vast te leggen.
Aanbrengen meetpunten en inrichten datatools
We stellen de benodigde meetpunten voor je in, koppelen deze aan de juiste datatools en richten je persoonlijke datadashboard in. Zo zijn alle data 24/7 inzichtelijk.
Zonder data geen marketing
Marketing is een dynamisch vakgebied, waarin de behoeften en het gedrag van jouw klanten en van je concurrenten voortdurend veranderen. De variatie aan beschikbare marketingkanalen en hun mogelijkheden groeit maar door. Data zijn in dit krachtenveld onmisbaar om die dynamiek te blijven begrijpen en er grip op te krijgen.
Data stellen je in staat om voortdurend en systematisch je marketingaanpak te verbeteren door de resultaten meetbaar te maken. Verbeteringen leiden vaak weer tot nieuwe inzichten en aandachtspunten. Marketing is daardoor nooit ‘af’, maar heel goed stapje voor stapje te optimaliseren. Zonder data geen marketing.
De werkwijze van SGNM
Koers bepalen
Kiezen
Knallen
Plan een vrijblijvend digitale kennismaking in
Tijdens deze online kennismaking zijn wij benieuwd welke uitdaging(en) jij hebt en kijken we samen naar de mogelijkheden.
Manager Business Development
Lars Bles
Manager Business Development