De ultieme growth hacking strategie voor jouw bedrijf

Justin Knaven
Justin Knaven
Digital Innovation Consultant
Justin Knaven
Justin Knaven
Digital Innovation Consultant
Video afspelen

Regelmatig horen we over start-ups die in no-time de gevestigde orde voorbij zijn gegroeid en complete industrieën op z’n kop zetten, zoals Uber en AirBnB. Naast een slim business model, is de groei van dergelijke start-ups ook te verklaren door hun innovatieve manier van marketing voeren. Of beter gezegd door hoe ze hun growth hacken.

Vergeleken met traditionele vormen van marketing, draait growth hacking veel meer om het uitvoeren van experimenteren en vervolgens kijken naar wat werkt en wat niet werkt. Door goed te meten en te kijken naar data, kunnen experimenten snel worden gevalideerd. Zo besparen bedrijven op hoge investeringskosten en wordt de kans op succes vergroot.

Hier zijn zes stappen die je helpen om succesvol aan de slag te gaan met growth hacking:

1. Starten met de customer experience

Om erachter te komen of je een goede product/market fit hebt, is het belangrijk om je klant echt centraal te stellen. Verdiep je in hun bezwaren, problemen en behoeftes en pas je dienstverlening hierop aan. 

Investeer daarom eerst in je customer experience en zorg dat je je klanten zoveel waarde geeft, dat ze je product of dienst aanbevelen aan anderen of dat ze een probleem zouden hebben als je bedrijf ineens niet meer zou bestaan. Luister naar je klanten en neem hun feedback mee om je bedrijf constant te optimaliseren en te blijven werken aan je product/market fit.

2. Growth is your true north

Growth hacking heeft een mindset nodig waarbij je er alles aan wilt doen om te groeien, om conversies te verhogen, om je klanten nóg beter van dienst te zijn. Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar doe je dit in de praktijk ook echt? 

De meeste marketeers en ondernemers denken bijvoorbeeld nog teveel vanuit het marketingbudget. Is het budget op voor dit jaar? Dan is er geen ruimte meer voor nieuwe marketing campagnes. Maar dat is ontzettend zonde. Het zou veel beter zijn om eerst de groeikansen centraal te stellen en vervolgens te kijken naar experimenten die je groeikans kunnen faciliteren. Zo blijf je altijd bezig met kijken naar kansen in plaats van beperkingen.

Daarnaast wordt er ook nog veel gedacht vanuit aannames. Zo wordt er veel tijd gestoken in het visuele gedeelte van campagnes, zoals het produceren van video’s en het maken van mooie landingpagina’s. Maar werken deze ook echt? Kijk je echt naar de resultaten van je campagnes en pas je je uitingen hierop aan? In dit geval zou het beter zijn om de optimalisatie centraal te stellen en pas daarna te werken aan de uitingen. 

Ten slotte laten marketeers en ondernemers nog veel kansen liggen. Er wordt zoveel tijd gestoken in – inmiddels traditionele – kanalen als Facebook en Instagram, waardoor er geen tijd of budget meer over is voor andere kanalen. Maar juist door meer te experimenteren op andere kanalen zoals bijvoorbeeld WhatsApp of TikTok, ontdek je misschien wel nieuwe kansen om de interactie met je doelgroep te vergroten.

3. Start small en smart

Growth hacking werkt het beste door te starten met kleine experimenten. En met klein, bedoelen we ook echt klein. Heb je bijvoorbeeld een idee voor een nieuw product of een nieuwe feature? Valideer deze eerst voor je het gaat maken. Vraag je bestaande klanten om hun feedback of test de markt door een simpele landingspagina te maken waar je je idee valideert. Zijn er genoeg mensen met interesse in je idee/product/feature en heb je inzicht in hun specifieke wensen? Pas dan ga je verder met de volgende stap.

Ook zijn er ontzettend veel bestaande tools die je kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien. Tools die je conversie verhogen, je customer journey inzichtelijk maken, automatisch emails versturen of inzicht geven in social media activiteiten. 

Uiteraard is het belangrijk om eerst onderzoek te doen naar verschillende opties en tools die je kunnen helpen met je groei, maar verlies je daar niet in. Wij kijken bij nieuwe growth hacking experimenten naar het volgende:

  • Wat zouden we met experiment X kunnen bereiken als we groots denken?
  • Hoe kunnen we op dit moment een kleine stap zetten die hieraan bijdraagt?
  • Hoe maken we het experiment SMART?
  1. (Specific) Welke concrete waarde biedt het experiment?
  2. (Measurable) Hoe kunnen we deze waarde gaan meten?
  3. (Achievable) Is het een haalbaar experiment?
  4. (Relevant) Is het experiment relevant voor de overall strategie?
  5. (Time) Hoe ziet de korte termijn planning eruit en welke deadlines hanteren we?

Houd er rekening mee dat bovenstaand onderzoekje niet teveel tijd kost, maar zie het puur als een handvat om je experimenten gestructureerd te laten verlopen. Ook helpt het om de prioritering van de experimenten te bepalen. 

4. Tweak, leer en verbeter

Na het onderzoeken van de experimenten en het opzetten ervan, is het belangrijk om relatief veel tijd te stoppen in het tweaken, leren en verbeteren van de experimenten. Bij de voorbereiding kijk je naar hoe je het experiment measurable gaat maken, in deze fase draait alles om de data die hieruit voort komt. Maak je data inzichtelijk, zodat je makkelijk beslissingen kunt nemen om te verbeteren.

Wat ook goed werkt is om vanuit de dingen die je hebt geleerd, nieuwe parallelle experimenten op te zetten. Dupliceer je experiment en richt je bijvoorbeeld op een andere doelgroep of test een andere invulling van het experiment. 

5. Double down op succes

Als je dan eenmaal een aantal growth hacking experimenten hebt draaien, is de volgende stap om te zorgen dat je ze laat uitgroeien tot succesvolle oplossingen om je bedrijf te laten groeien. Hiervoor gebruiken wij een simpele regel: Double down op succes. Dit wil zeggen dat je extra focus legt op experimenten die werken en in verhouding minder focus op experimenten die niet werken. 

Heb je bijvoorbeeld vier verschillende campagnes lopen om nieuwe leads te krijgen, waarvan er 1 goed werkt, 1 nog onduidelijk is en 2 totaal niet lopen. Verlaag dan je budget met een kwart op de slecht lopende campagnes en verdubbel je budget op de goed werkende campagne. Op deze manier breng je structuur aan in je experimenten en grijp je groeikansen beter aan.

Blijf wel constant meten. Ook succesvolle experimenten kunnen op een gegeven moment minder goed werken, waar je vervolgens ook moet kunnen besluiten om dit experiment weer wat terug te schroeven. 

6. Repeat

Growth hacking is een proces dat continu doorgaat. Zie stappen 3, 4 en 5 dan ook niet als een eenmalige actie, maar als een ‘loop’. Dit wordt ook wel de Build Measure Learn loop genoemd. Bouw een experiment, meet de resultaten, leer hiervan en update je experiment aan de hand van wat je geleerd hebt. The only constant is change, en met de build measure learn loop, zorg je dat je deze verandering onderdeel maakt van je strategie.

build measure learn loop

Ook wij testen met growth hacking experimenten om onze groei te vergroten en het lijkt ons een interessant experiment om jou als lezer mee te nemen in dit experiment. Normaal testen wij verschillende manieren om meer relevante artikelen te delen met onze lezers. Kies de methode waar jij je het meeste door aangesproken voelt 🙂

Workshop:
Aan de slag met Growth hacking

Leren hoe je overal en altijd de beste klantervaring realiseert; waar je klant ook is.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.