Growth hacking en de komst van AI-marketingteams: een kijkje in de toekomst

Merle Vanger
Merle Vanger
Digital Marketeer
Merle Vanger
Merle Vanger
Digital Marketeer

Artificial Intelligence (AI) is een hot topic voor marketeers en voor de mensen die in marketingorganisaties werken. Is het gebruik van AI een hippe trend en zijn we dit over een paar jaar alweer vergeten? Of zijn AI-marketingteams een onontkoombaar onderdeel van onze toekomst?

Gezien de ontwikkelingen is het erg onwaarschijnlijk dat AI iets tijdelijks is. Lomit Patel benoemt via een artikel van AdExchanger de volgende interessante onderzoeksresultaten:

  1. Reeds 28% van de best presterende bedrijven geeft aan AI structureel in te willen gaan zetten voor marketing.
  2. Prominente salesleiders verwachten een groei van 155% in het gebruik van AI binnen salesteams. 

Patel trekt vervolgens de conclusie dat als bedrijven AI nu nog niet omarmen, zij er in de nabije toekomst zeker niet meer omheen kunnen. Marketeers zullen gaan werken in AI-marketingteams en zich moeten aanpassen aan de steeds meer geautomatiseerde marketingprocessen. Hiermee zal de traditionele mindset binnen het marketingvak plaatsmaken voor een meer groei-georiënteerde marketeer: de growth hacker. 

De toekomst van AI-marketingteams

Dit zal ook een verandering teweeg brengen in de samenstelling en dynamiek van marketingteams. Lomit Patel doet hier de volgende voorspellingen over:

  1. Teams worden kleiner – Door AI worden teams sneller en productiever; mens en machine werken zij aan zij waardoor er minder werknemers nodig zijn.
  2. Meer ruimte voor creativiteit – Omdat AI zich zal ontfermen over de data-processing-taken zullen mensen meer focussen op creatieve werkzaamheden en het ontwikkelen van experimenten. Strategische denkers die de waarde van grootschalige experimenten inzien zullen enorm gewild zijn in deze AI-marketingtoekomst.
  3. Een focus op constante ontwikkeling – Om relevant te blijven als marketeer is het en zal het in de toekomst nóg belangrijker zijn je vaardigheden constant te updaten. Ontwikkel jezelf tot een T-shaped marketingprofessional en ga proactief aan de slag door online lessen te volgen, een mentor uit te zoeken of podcasts te luisteren,

Is jouw bedrijf klaar om te groeien? En ben je benieuwd hoe jij growth hacking inzet om dit te bereiken? Bekijk hier hoe een growth hacking-workshop jouw bedrijf helpt slim en snel te groeien.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.