Growth hacking is onderhand een groot begrip geworden in de wereld van marketing. De algehele mindset die komt kijken bij het uitvoeren van marketing is hierdoor veranderd. Maar waar zit dan precies het verschil tussen traditionele marketing en growth hacking? Om het even makkelijk te maken leggen we het je uit in de onderstaande infographic:
Doelstelling
Traditionele marketeers zijn gewend vanuit grote marketingbudgetten te werken en hiermee zoveel mogelijk mensen te bereiken. Growth hackers werken met een minimaal budget om vervolgens hiermee maximale impact te genereren. Hierbij draait het niet om de hoeveelheid mensen die worden bereikt maar om het behaalde resultaat.
Aanpak
Marketeers leerden altijd beslissingen te maken aan de hand van universele theorieën en frameworks. Growth hackers daarentegen laten zich sturen door de data die ze verzamelen en analyseren vanuit constant testen.
Productontwikkeling
Volgens traditionele marketing principes is het de taak van een marketeer een product onder de aandacht te brengen en verkoop te stimuleren. Een growth hacker kijkt naar de markt, test reacties op het product en blijft voortdurend veranderingen aanbrengen tot er een optimale Product-Market-Fit (PMF) ontstaat.
Customer lifetime value
In tegenstelling tot traditionele marketing, kijken growth hackers verder dan bereik en acquisitie. Growth hackers optimaliseren volgens het AARRR-principe:
- Awareness: Hoe komen klanten bij jouw bedrijf terecht?
- Activation: Hoe trek je de aandacht van jouw doelgroep?
- Retention: Hoe zorg je dat klanten terugkomen?
- Revenue: Hoe optimaliseer je inkomstenstromen?
- Referral: Hoe zorg je ervoor dat klanten jouw merk gaan promoten?
Wil je nóg beter begrijpen wat de verschillen zijn tussen traditionele marketing en growth hacking? Leer hier meer via het artikel van rockboost.com!