Dit leert Uber je over slimme growth hacking strategieën

Merle Vanger
Merle Vanger
Digital Marketeer
Merle Vanger
Merle Vanger
Digital Marketeer

De kijkers van Zondag met Lubach kregen onlangs in een stuk over de toekomst van het kapitalisme al een kijkje in de agressieve, maar ook uiterst succesvolle growth hacking strategieën van moderne start-up bedrijven. Een voorbeeld dat hier ook werd benoemd was Uber, een bedrijf dat nog niet zo lang geleden begon als start-up en zich ontwikkelde tot een merk met wereldwijde bekendheid.

Uber is ook een iconisch voorbeeld van zeer geslaagde growth hacking strategieën. Bij het binnendringen van een nieuwe markt gebruiken ze in elke stad een lokale aanpak. Rockboost highlight in het geval van Uber de volgende slimme tactieken:

  • Uber selecteerde heel bewust de steden waarin het bedrijf zich wilde vestigen. Dit werd gebaseerd op aspecten als de staat van het nachtleven, evenementen, het weer en de aanwezigheid van concurrenten.
  • In hun gehele communicatie benadrukten ze de pijnpunten van de traditionele taxibedrijven en lieten zien hoe veel gemakkelijker en gebruiksvriendelijker Uber werkte.
  • Al snel realiseerde Uber zich dat nieuwe gebruikers de service bleven gebruiken. Om snel nieuwe klanten aan zich te binden gaven ze iedereen €20 korting op hun eerste ritje. Hiermee werd voor veel mensen de barrière verwijderd om de app voor het eerst te gebruiken en ontwikkelden deze nieuwe gebruikers zich al snel tot langetermijnklanten.

Wat je volgens Rockboost echt kan leren van een bedrijf als Uber? Traditionele marketingkanalen met dure campagnes zijn niet altijd het meest effectieve middel voor het promoten van acties. Uber bewijst dat minder voor de hand liggende kanalen, zoals mond-tot-mondreclame en zelfs negatieve PR, een enorme invloed kunnen hebben op de groei van een jong bedrijf.

Is jouw bedrijf klaar om te groeien? En wil je ook leren hoe je growth hacking strategieën inzet? Bekijk hier hoe een growth hacking-workshop je leert te denken met een echte growth mindset!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.