Hoe je als marketeer en ondernemer creatief om kunt gaan met de coronapaniek

Myrna Pruijn
Myrna Pruijn
Digital Marketeer
Myrna Pruijn
Myrna Pruijn
Digital Marketeer

Coronacrisis, coronapaniek, maar ook coronakansen

Het ging goed met Nederland, en waarschijnlijk ook met jouw bedrijf. En dan gebeurt er ineens iets dat alles op zijn kop zet. Restaurants moeten dicht. Mensen komen minder hun huis uit. Er worden massaal mondkapjes en toiletrollen ingeslagen. Het Corona-virus. Klantbehoeften veranderden al snel, maar niet eerder zó snel. Hoe kun je als marketeer en ondernemer slim aan de slag in zo’n bizarre tijd? Kunnen we slimme dingen verzinnen voor de corona-paniek? En hoe kun je inspelen op andere en compleet nieuwe behoeften van onze klanten?

1. Restaurant dicht? Verzin een ludieke oplossing!

Een leeg restaurant op de vrijdagavond, dat wil geen enkele horecaondernemer. Toch is dit de komende periode de realiteit. Hoe kun je als ondernemer op een ludieke manier toch voor enige inkomsten zorgen? Begin even met je te verplaatsen in de gemiddelde bezoeker van je onderneming: hun leven staat net zo op z’n kop als het jouwe. Mensen gaan minder hun huis uit, kinderen blijven thuis, het sociale leven staat op een laag pitje.. Juist dan kan het fijn zijn om andere lichtpuntjes te hebben. Als ondernemer of foodmarketeer de tijd om creatief te zijn en het misschien wel even anders te doen. Wat ideeën die voorbij kwamen zijn thuisbezorging of afhalen. Zo kunnen mensen veilig thuis er alsnog iets fijns van maken. Of het aanbieden van een thuiskok: met een klein gezelschap alsnog genieten van een sterren-maaltijd. Of zet je belangeloos in voor de medemens. Zo zagen we bijvoorbeeld koks die gratis gaan werken bij zorginstellingen en restaurants die hun voorraad uitdelen aan mensen die dit nodig hebben.

 

Corona kansen voor ondernemers en marketeers

Voorbeeld: Restaurant Rijnzicht biedt een thuiskok op locatie of afhaalmenu aan

2. Speel in op de verveling

Normaal is iedereen druk, druk, druk. Weinig tijd, nog minder aandacht. Om dan als merk toch een indruk te maken op je klant is lastig. Maar wat als mensen ineens thuis moeten werken of blijven voor hun kinderen en iedere vorm van vrijetijdsbesteding gesloten wordt? Bioscopen, restaurants, sportclubs.. Dat biedt kansen!

 

Bied bijvoorbeeld gratis digitale trainingen of lessen aan, zoals Willem Bosch, die ons via Instagram leert om een filmscript te schrijven. Of deze sportschool die via Instagram live sportlessen aanbiedt. In België werden via de satirische ‘Blijf in uw kot’-Instagram nutteloze activiteiten aangeboden om je verblijf thuis door te komen, zoals de serie “Friends” bingewatchen (maar dan in omgekeerde volgorde), verdwenen single-sokken opsporen of mails in die nooit geopende spamfolder lezen.

 

Corona kansen voor marketeers - verveling

3. Speel in op de mondkapjes-gekte

Mondkapjes maken het straatbeeld er niet bepaald leuker op. Maar in een tijd als dit zul je ze toch veel gaan zien. Waarom ze dan niet leuker maken? Zo dacht ‘Resting Risk Face’: zij maken gepersonaliseerde mondkapjes, waarmee je er toch zo uit ziet als jezelf. Handig, als je risicovrij toch je telefoon wil unlocken met face-id. Of neem het gezicht aan van je idool of je buurman!

 

Corona kansen marketeers resting risk face

De personalized mondkapjes van Resting Risk Face

4. Wees voorbereid op de nieuwe manier van boodschappen doen

Dat WC-papier in trek is, dat weten we inmiddels wel. Maar ook andere schappen in de supermarkt waren compleet leeg, zoals die voor pasta, brood en allerlei andere spullen die thuishoren in de kelder van de doorsnee doomsday-prepper. Retailer? Ga dan op onderzoek uit: wat staat er nu op het typische boodschappenlijstje van de hamsteraar? En welke producten moeten we dus bij uitstek extra inkopen en aanvullen?

5. Bedenk evenementen in nieuwe stijl

Evenementen boven de 100 mensen mogen niet doorgaan. En dan? Je evenement helemaal cancellen is een optie. Maar wellicht kun je een andere creatieve oplossing verzinnen. Zo zijn er begrafenisondernemers die via video de kans bieden om mee te kijken met een uitvaart. Verdrietig dat het op dit moment niet mogelijk is om samen te komen, maar een goede manier om toch tegemoet te komen aan de behoefte om erbij te zijn. Ook voor andere events kan video of VR een alternatief zijn. Een andere optie is om jouw event op te splitsen in kleine groepen: verdeel het over verschillende ruimtes en laat je bezoekers inschrijven op de verschillende ruimten. Probeer eventueel medische controle-apparatuur en ontsmettingscabines te verzorgen bij de ingang, zodat bezoeker zich binnen veilig voelen.

 

Is het weer goed en de groep niet al te groot? Waarom dan niet in de buitenlucht iets organiseren. Als Pathe zijnde een kleinschalige outdoor cinema, met zitplekken op geruime afstand. Als personal trainer je sportles in de natuur plaats laten vinden. Of als kleinschalige seminar organisator een geluidsinstallatie in het park of op het parkeerterrein plaatsen.

6. Er ontstaat een sfeer van saamhorigheid

Juist in vervelende tijden zie je mooie dingen ontstaan. Oké, al die mensen die met een overvol karretje geinterviewd werden bij de Lidl zijn daar misschien niet het schoolvoorbeeld van. Maar wat dacht je van www.gewoonmensendiemensenwillenhelpen.nl? Een website opgericht door studenten om ouders, verpleegkundigen, politiemensen en de brandweer te helpen. Of de Facebookgroepen die door het hele land worden opgericht om hulp te bieden aan mensen die dat nodig hebben? Of het burgernetwerk Ready2Help, van het Rode Kruis, met ruim 40.000 vrijwilligers die in actie komen om mensen te informeren over bescherming tegen het coronavirus? Of het initiatief ‘Applaus voor de zorg’: een oproep om massaal te applaudiseren voor mensen in de zorg ‘s avonds om 20:00.

 

‘Purpose marketing’ is de laatste jaren terrein aan het winnen: als bedrijf laten zien dat je iets goeds doet voor de wereld werkt om klanten te winnen. De coronacrisis biedt veel kansen om dit te doen. Verkoop je stationary, zoals kaartjes en briefpapier? Bied klanten de mogelijkheid om gratis een kaartje te sturen aan hun oma. Verkoop je eten of drinken? Kijk of je hulpbehoevende ouderen kunt helpen door een boodschappenservice aan te bieden. De horecaondernemers die ik eerder aanhaalde: ga koken voor de zorgmedewerkers die zich de komende tijd uit de naad werken om alle Coronapatiënten te verzorgen.

Corona kansen marketing oma post

Succes, sterkte en veel gezondheid

Het wordt voor veel ondernemers en collega’s een vreemde en moeilijke tijd. Wellicht kunnen we als marketeers te hulp schieten met creatieve oplossingen in een verwarrende tijd. Denk mee!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.