Lukt het jou om je te onderscheiden van concurrenten?

Manon van Aalten
Manon van Aalten
Online Marketeer
Manon van Aalten
Manon van Aalten
Online Marketeer

Het succes van je bedrijf hangt af van hoe succesvol en uniek jij je kunt onderscheiden van je concurrenten. Je kunt wel een goed product hebben, maar als jouw concurrenten dat ook hebben, zijn jullie voor een klant precies hetzelfde. Als je niet weet hoe je je moet onderscheiden, weet jouw doelgroep ook niet waarom ze voor jou moeten kiezen. Om je succesvol te onderscheiden, is het belangrijk dat je alles weet en begrijpt van wie jouw klanten zijn en wat jou beter maakt dan al je concurrenten. Lees hier 6 tips om je te onderscheiden van je concurrenten!

Onderscheiden van concurrenten

Wanneer bedrijven bij ons komen met een hulpvraag is een van onze eerste vragen altijd: ‘Wat maakt jouw bedrijf uniek?’ En je zou denken dat dit een simpele vraag is. Niks is minder waar. Bijna altijd krijgen wij dezelfde antwoorden. Wij zijn uniek want wij:

  1. Verlagen de kosten van de klant.
  2. Verhogen de omzet van de klant.
  3. Verlagen de kosten en verhogen de omzet van de klant.
  4. Verhogen de productiviteit.
  5. Bieden de hoogste kwaliteit.
  6. Bieden de beste waarde.
  7. Zijn marktleider in onze branche.
  8. Hebben een product dat … is.

Antwoorden 1 tot en met 4 beschrijven simpelweg het doel van een b2b-product, dat snapt de klant zelf ook wel. Antwoorden 5 tot en met 7 zijn persoonlijke meningen, dit is niet relevant voor een klant. En antwoord 8 is zonde, dit zijn loze verkooppraatjes en de klant geeft hier niks om.

6 tips om je te onderscheiden

Als je niet duidelijk kunt aangeven waarom jouw bedrijf uniek is, waarom zouden klanten dan bij jou moeten kopen in plaats van bij jouw concurrenten? Er zijn 6 manieren waar jij jouw bedrijf kunt onderscheiden van je concurrenten:

  1. Een lagere prijs
    Door een lagere prijs dan je concurrenten aan te bieden zorg je voor een uniek voordeel dat je concurrenten niet hebben.
  2. Snelle levertijd
    Door een snellere levertijd dan je concurrenten aan te bieden ontvangen klanten het product sneller wanneer ze bij jou kopen dan bij je concurrenten.
  3. Unieke producteigenschappen
    Door betere producteigenschappen dan je concurrenten aan te bieden die klanten als waardevol beschouwen, zorg je voor een uniek voordeel dat je concurrenten niet hebben. Denk bijvoorbeeld aan verschillende uitvoeringen of kleuren.
  4. Productverpakking
    Met een unieke productverpakking zorg je ervoor dat 100% van je klanten het imago van je merk zien. Jouw imago omvat natuurlijk veel meer dan alleen je productverpakking, maar dit is een goed moment om hier een bijzondere ervaring van te maken. Op deze manier zullen klanten niet alleen je product onthouden, maar nóg belangrijker: je merknaam.
  5. Uitstekende service
    Wanneer je betere service aanbiedt dan je concurrenten zijn klanten eerder geneigd om bij jou te kopen dan bij je concurrenten.
    Wees een hulpbron. Zorg dat je unieke, gespecialiseerde kennis in huis hebt die je concurrenten niet hebben waar jouw klanten in geïnteresseerd zijn.
  6. Loyale klanten
    Probeer een emotionele en persoonlijke band te creëren tussen jouw bedrijf en je klanten. Dit vergroot je kansen dat je klanten in de toekomst weer bij jou kopen in plaats van bij je concurrenten.

Wees uniek

Normaal gesproken is het zo dat hoe unieker je kunt zijn op deze punten, hoe succesvoller je bedrijf zal zijn. Maar uniek zijn op alle punten is natuurlijk lastig. Meestal is het voldoende als je op een of twee van deze punten jezelf kunt onderscheiden van je concurrenten. Wees niet bang om creatief te zijn, want een slecht idee kan zomaar een gat in de markt zijn:

Banks call bitcoin a "bad idea" Taxis called Uber a "bad idea" Hotels called Airbnb a "bad idea" CD called streaming a "bad idea" Papers called internet a "bad idea" Radio posts called TV a "bad idea" It's simple, they're afraid.

Denk jij het volgende nieuwe “slechte idee” te hebben? Wij helpen je graag verder met een onderscheidende strategie. Wil jij hier graag wat hulp bij ontvangen? Vraag dan nu om persoonlijk advies bij een van onze marketingexperts! Neem contact met ons op voor meer informatie. Bel naar 085-0030334 of stuur een e-mail naar info@sgnm.nl.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.