3 redenen waarom ook b2b nu zou moeten inzetten op TikTok-marketing!

Gwendolyn
Gwendolyn
Gwendolyn
Gwendolyn

TikTok is een socialmediaplatform waarop gebruikers video’s plaatsen van maximaal 1 minuut. Die filmpjes kunnen door gebruikers op allerlei manieren worden bewerkt. Zo kunnen ze verschillende effecten en achtergrondmuziek toevoegen aan hun video. TikTok lijkt een beetje op het overzicht van Instagram, alleen bestaat deze bij TikTok alleen uit video’s. Iedere video start automatisch na de volgende. Net als bij Facebook en Instagram hebben gebruikers interactiemogelijkheden zoals een reactie plaatsen, het bericht delen of liken.

TikTok is een populair platform met een enorm bereik. Toch zijn veel b2b-bedrijven sceptisch over adverteren via TikTok. En dat is zonde, want er liggen veel kansen! Ik licht toe waarom TikTok-marketing wél interessant is voor b2b-marketing.

Meer dan 2 biljoen downloads

TikTok wordt steeds groter. Onderhand heeft het platform al meer dan 2 biljoen downloads. Alleen dit al is een reden om TikTok-marketing serieus te overwegen. Naast dat TikTok veel gebruikers heeft, is het platform er ook heel goed in om deze gebruikers op de app houden. Ze zitten volgens marketing-expert Neil Patel gemiddeld 45 minuten per dag op de app! Dit komt waarschijnlijk doordat gebruikers niks te hoeven doen om continu content te blijven kijken.

Waarom TikTok-marketing?

1. De populariteit van TikTok

Tiktok heeft 100 miljoen actieve maandelijkse gebruikers in Amerika.  Per maand zitten Amerikaanse gebruikers 858 minuten (ruim 14 uur) op de app (Statista). In Nederland wordt TikTok ook steeds populairder. Volgens Statista blijkt dat het aantal gebruikers in één jaar verdubbeld is van 980.000 naar 2.100.000. Daarnaast is het aantal dagelijkse gebruikers van 280.000 in 2020 naar 830.000 in 2021 gegaan (Statista). Volgens RTL zit het dagelijks gebruik van Nederlandse jongeren zit op 57 minuten per dag (ongeveer 29 uur per maand).

2. TikTok-gebruikers worden ouder

Over het algemeen denken mensen bij TikTok meteen aan tieners die dansfilmpjes maken. Toch zitten ook steeds meer volwassenen op het platform. In Amerika is al 38% van de gebruikers 30 jaar of ouder. Ook de Nederlandse TikTok-gebruikers worden ouder. Steeds meer volwassen gebruiken het platform, waardoor de gemiddelde leeftijd hoger komt te liggen. 26% van de gebruikers is 25 jaar of ouder en 43% van de gebruikers is 20 jaar en ouder (Statista).

3. Weinig competitie

Jij hebt zeker niet als enige twijfels over TikTok-marketing. Waarschijnlijk zijn jouw concurrenten net zo sceptisch en zullen zij niet zo snel adverteren op TikTok. Mooi! Want wanneer jij wel gebruik gaat maken van TikTok-marketing, maakt dit jou uniek op het platform. Doordat je weinig concurrentie hebt, heb je een groot bereik tegen relatief lage kosten.  

Is TikTok-marketing iets voor jouw b2b-bedrijf?

Voordat je direct met TikTok-marketing aan de slag gaat, is het van belang dat je kijkt naar jouw doelgroep. De TikTok-gebruikers worden gemiddeld dus steeds ouder, maar niet elke doelgroep zit op het platform. Onderzoek dus goed of jouw doelgroep via TikTok te bereiken is, voordat je er veel tijd en moeite in stopt. 

Hebben bovenstaande redenen jou overtuigd om te gaan adverteren op TikTok, maar weet jij nog niet zo goed hoe? Geen probleem! Volgende week verschijnt er een artikel met tips voor TikTok-marketing. Houd onze site dus goed in de gaten! 

Heb je nu al dringende vragen? We helpen je graag! Neem dan gerust contact op via 085-0030334.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.