Vito Eikholt
Vito Eikholt
Vito Eikholt
Vito Eikholt

In dit artikel ontdek jij vijf tips zodat jij aan de slag kunt met het opzetten van een succesvolle Facebook-advertentie. Het is belangrijk om te weten dat je binnen Facebook een bericht kunt promoten via je tijdlijn. Maar je kunt ook een advertentie opstellen vanuit de Facebook-business-tool. Wanneer je het best mogelijke resultaat wilt halen uit je Facebook-advertentie, adverteer dan via deze Facebook-business-tool. Hierin heb je namelijk verschillende mogelijkheden om jouw doelgroepen en doelstellingen te specifiëren. Lees hieronder mijn tips voor het creëren van een goede Facebook-advertentie.

1. Bepaal vooraf je doel

Voordat je je campagne gaat inrichten is het belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben wat het doel is van je Facebook-advertentie. Je spreekt een doelgroep namelijk anders aan wanneer je stuurt op merkbekendheid dan wanneer je stuurt op conversies. Binnen Facebook kun je ook kiezen tussen verschillende doelen. Er is keuze tussen deze verschillende doelstellingen: 

Doelstellingen gericht op bekendheid

  • Merkbekendheid: meer mensen je bedrijf laten herkennen.
  • Bereik: zoveel mogelijk mensen bereiken met je Facebook-advertentie.

Doelstellingen gericht op overweging

    • Verkeer: meer websitebezoekers trekken.
    • Betrokkenheid: meer reacties en likes op je berichten genereren.
    • Appinstallaties: zorgt ervoor dat je app vaker wordt geïnstalleerd. 
    • Videoweergaven: je video wordt zo veel mogelijk bekeken.
    • Leads genereren: je wilt dat mensen hun naam en e-mailadres achterlaten via een Facebookformulier.
    • Chatberichten: zorgt ervoor dat je meer persoonlijke berichten van mensen ontvangt. Hier kun jij op reageren.

Doelstellingen gericht op conversies

  • Conversies: het genereren van zoveel mogelijk acties. Een conversie kan bijvoorbeeld een aankoop zijn, maar ook een download op de website. 
  • Verkopen uit catalogus: wanneer je een catalogus op Facebook hebt, kun je met dit doel de verkoop hiervan stimuleren.
  • Winkelverkeer: meer personen naar je fysieke winkel(s) trekken.

2. Kies relevante plaatsingen

Via Facebook heb je een ruime keuze voor de plaatsing van jouw advertentie. Zo kun je naast Facebook ook adverteren op Instagram en het audience-network. Het audience-network bestaat uit verschillende websites en apps buiten Facebook. Daarnaast kun je binnen Facebook en Instagram zelf ook nog kiezen waar je je advertentie wilt tonen. De belangrijkste plekken waar je jouw advertentie in kunt zetten zijn:

  • Stories en reels
  • Overzichten
  • In-stream
  • Facebook zoekresultaten
  • Gesponsorde chatberichten
  • De websites en apps die vallen binnen het Audience-network

3. Denk goed na over welke media je gebruikt

Tijdens het creëren van de Facebook-advertentie voeg je ook media toe. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een video of afbeelding. Let op de volgende aspecten tijdens het invoegen van jouw media: 

  • Zorg ervoor dat de media het juiste formaat heeft. Zo heeft een afbeelding voor een story andere afmetingen nodig dan een afbeelding die geplaatst wordt op de tijdlijn. Afmetingen die vaak terugkomen zijn 1200 x 628 pixels of 1200 x 1200 pixels.
  • Wanneer je kiest voor een video, zorg er dan voor dat je zeker binnen 3 seconden de aandacht trekt (het liefst zo snel mogelijk!). Ook is het belangrijk dat je ondertiteling gebruikt wanneer je kiest voor een video met geluid. Dit omdat niet alle personen hun geluid aan hebben staan als ze op Facebook kijken.
  • Wanneer je veel bezig bent met het ontwerpen van Facebook-advertenties, kijk dan eens naar canva. Dit is een erg toegankelijk online designplatform. Hiermee creëer jij eenvoudig de media die je op dat moment nodig hebt.  

4. Schrijf een sterke tekst die past bij jouw doelgroep

De advertentietekst is ook erg belangrijk voor het succes van jouw Facebook-advertentie. Wanneer je deze tekst schrijft, let dan op de volgende punten:

  • Schrijf een tekst die de aandacht trekt en/of mensen nieuwsgierig maakt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een vraag te stellen. 
  • Beslis of je gebruik maakt van ‘u’ of ‘je’ en wees hier consistent in. Spreek je jouw doelgroep via je website aan met je? Doe dat dan ook in je Facebook-advertentie.
  • Test met korte en lange teksten. Het is moeilijk te voorspellen of een doelgroep goed zal reageren op een korte of juist een lange tekst. Experimenteer met verschillende varianten.

5. Blijf je Facebook-advertentie testen en optimaliseren

Een advertentie is nooit in één poging perfect. Je kunt vooraf niet met zekerheid voorspellen waar jouw doelgroep het best op reageert, blijf dus verschillende aspecten van jouw advertentie testen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door midden van A/B-testen, lees hier meer over A/B-testen. Er zijn erg veel punten waarop je jouw advertentie kunt testen, hierbij enkele voorbeelden: 

  • Soorten media
  • Verschillende teksten
  • Call-to-actions 
  • Plaatsingen 

Zelf aan de slag!

Dankzij de tips die ik je hier heb gegeven kun jij nu zelf aan de slag met het creëren van een goede Facebook-advertentie. Wil jij meer informatie over het maken van een succesvolle Facebook-advertentie? Of wil je meer weten over de manier waarop jouw bedrijf het Facebook het best kan inzetten? Wij geven je graag persoonlijk advies. Neem contact met ons op via:

E-mail: info@sgnm.nl
Tel: 085 – 00 30 334

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.