Optimaliseer effectief jouw online-marketingcampagnes door middel van A/B-testen

Vito Eikholt
Vito Eikholt
Vito Eikholt
Vito Eikholt

Met een A/B-test vergelijk je twee variabelen binnen een campagne om te kijken welke beter presteert. A/B-testen is een goede tactiek om je campagnes te optimaliseren. Je verdeelt er je doelgroep in willekeurige groepen mee. Deze randomisatie zorgt ervoor dat andere factoren de resultaten niet vertekenen. Op de variabele die je aan het testen bent na, ziet elke groep dezelfde advertentie. We raden je aan om slechts één variabele per keer te testen. Als je er meer dan één test, weet je niet welke verandering het verschil in resultaat heeft veroorzaakt. Ik vertel je hier meer over het doel van A/B-testen, de verschillende variabelen die je kunt A/B-testen en wat de uitkomsten jou vertellen.

Doel van A/B-testen

Een A/B-test kan verschillende doelen hebben. Hieronder een aantal doelen die voor jou interessant kunnen zijn. Je wilt weten:

  • Hoe de ideale doelgroep eruit ziet voor een gekozen campagne. 
  • Welke afbeeldingen, video’s, tekst en/of calls-to-action het beste bijdragen aan het door jou gekozen doel.
  • Op welke plaatsingen en platformen je advertenties het beste presteren. Dit zodat je jouw budget efficiënt kunt verdelen.

Verschillende variabelen die je kunt A/B-testen

Voordat je begint met A/B-testen moet je een keuze hebben gemaakt over de variabele die volgens jou de campagne aanzienlijk kan verbeteren. Hieronder staan een aantal voorbeelden die het overwegen waard zijn bij jouw volgende A/B-test.

  • Doelgroep: tijdens het testen van een advertentie kan de doelgroep een grote rol spelen. Zo kun je bij het inzetten van een A/B-test bijvoorbeeld experimenteren met doelgroepen in verschillende locaties (bijvoorbeeld Nederland of België)  of verschillen in leeftijden (20-30 jarige en 40-50 jarige). 
  • Creatief: hierbij kijk je vooral naar de visuele aspecten van jouw advertentie. Zo kun je testen of een afbeelding, video of carrousel het beste werkt. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook 2 verschillende afbeeldingen of video’s testen. Dit om erachter te komen welke media het beste bijdragen aan jouw doel.
  • Plaatsingen: bij deze variabelen kom je erachter bij welke plaatsing jouw campagne het beste werkt. Zo kun je op Facebook bijvoorbeeld kiezen waar jouw advertentie te zien is voor de doelgroep: plaatsingen op de tijdlijn van Facebook of in de story’s bijvoorbeeld.
  • Budget: hiermee test je of een verhoging van budget ook zorgt voor in verhouding betere resultaten. Is het bijvoorbeeld de moeite waard om je budget met een factor van 1,5 te verhogen?  
  • Teksten: kom erachter welke tekst jouw doelgroep het beste aanspreekt. Of welke tekst in een call-to-action-knop bij deze advertentie het meeste aantal klikken oplevert.

Uitkomst van de A/B-test

Na een uitgevoerde A/B-test heb je altijd een winnende advertentie. Dit is degene die het beste resultaat oplevert. Je kunt ervoor kiezen om het budget van de slechter presterende advertentie te verplaatsen naar de winnende advertentie. Of je behoudt de winnende advertentie en bedenkt hier weer een nieuwe (nog betere) variant op. 

Sommige platformen geven een betrouwbaarheidsniveau weer nadat je een A/B-test hebt uitgevoerd. Facebook doet dit bijvoorbeeld. Dit betrouwbaarheidsniveau geeft aan of je dezelfde resultaten zou krijgen als je de A/B-test opnieuw uitvoert. Voor elke A/B-test op Facebook is een betrouwbaarheidsniveau van meer dan 75% een indicatie dat het een goede strategie is om de winnende advertentie te gebruiken.

Wil jij meer informatie over A/B-testen? Of wil je meer weten over de manier waarop jouw bedrijf deze tactiek het best inzet bij het inrichten van online-marketingcampagnes? Wij geven je graag persoonlijk advies. Neem contact met ons op via:

E-mail: info@sgnm.nl

Tel: 085 – 00 30 334

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.