Anekdotes: een krachtig middel voor merkimago

Jelle
Jelle
Jelle
Jelle

Maandagavond half negen, voor veel voetballiefhebbers was het jarenlang vaste prik. Het was tijd voor Voetbal Inside. Zonder op de inhoud van dit programma in te gaan wil ik er wel een onderwerp uitpikken: anekdotes. Daar hebben de heren aan tafel er genoeg van verteld. En dat zette mij aan het denken: kun je anekdotes ook toepassen voor de marketing van je merk of bedrijf?

Het antwoord? Ja, zeker!

Sterker nog, het is een zeer krachtig middel. Een merk is namelijk in de kern enkel een naam waaronder bepaalde producten of diensten worden verkocht. Anekdotes geven een bepaald verhaal, een gevoel en diepte aan het bedrijf. Dit zorgt ervoor dat personen zich gaan herkennen in de uitstraling van het merk en graag onderdeel willen uitmaken van deze ‘groep’. Klinkt hartstikke interessant, maar hoe pas je dat toe? Lees snel verder om erachter te komen!

Stap 1: Ga op zoek naar anekdotes

Voordat je de anekdotes in kunt zetten, moet je ze eerst verzamelen. Dat kan op vele verschillende manieren, maar ik benoem hier kort de meest voorkomende bronnen waar je waardevolle anekdotes vandaan haalt:

1. Het bedrijfsverhaal

Het bedrijf waar jij voor werkt of eigenaar van bent is om een bepaalde reden begonnen, welke is dat? En bovenal: wat was het moment dat de oprichting tot stand kwam? Vergaar de antwoorden op deze vragen en verwerk ze in een anekdote. Dat maakt het herkenbaar voor de persoon die het leest of bekijkt.

 2. Het personeel

Dit is een onuitputtelijke bron van anekdotes. Deze mensen werken namelijk dagelijks voor het bedrijf. Dat zorgt er gegarandeerd voor dat zij grappige, memorabele of herkenbare dingen meemaken. Ga dus met je collega’s in gesprek en vraag ze om ervaringen met jou te delen die zij hebben meegemaakt tijdens hun werktijd voor het bedrijf. 

3. De gebruikers van jouw product of dienst

Consumenten die gebruikmaken van het product of de dienst van jullie bedrijf hebben eveneens ervaringen daarbij. En dat hoeft geen directe ervaring te zijn, zoals in de vorm van een review. Denk ook aan indirecte gebeurtenissen die plaatsvonden toen iemand jouw product gebruikte. Een goed voorbeeld hiervan is een voetballer die de winnende goal maakt in de laatste minuut van de wedstrijd. Hij doet dit met schoenen van Nike, welke hij daarna thuis oppoetst en bewaart. Nike gebruikt dit verhaal vervolgens om te laten zien dat er bij het gebruik van hun producten wonderen plaatsvinden.

Stap 2: Kies de juiste vorm

Nu je de anekdotes hebt verzameld, giet je ze in de juiste vorm. Dat is deels afhankelijk van de doelgroep en deels van jullie als bedrijf. Is de doelgroep grotendeels actief op YouTube en hebben jullie de middelen in huis voor een kwalitatieve video? Kies dan daarvoor. Ligt de focus juist op bloggen, schrijf dan een pakkende tekst met bijpassende afbeeldingen. Het maakt niet uit in welke vorm je de anekdote deelt, zolang jouw doelgroep zich het verhaal maar in kan beelden. Over inbeelden gesproken, door naar de volgende stap!

Stap 3: houd het herkenbaar!

Hoe herkenbaarder, hoe sneller mensen je zullen onthouden. En met herkenbaar bedoel ik twee punten. De eerste is het herkenbaar naar voren laten komen van het merk en de bijbehorende kernwaarden in de anekdotes. Wijk dus niet af van eerdere uitingen die zijn gedaan qua stijl en opmaak. De tweede is dat mensen zichzelf moeten herkennen in de anekdote om deze beter te onthouden. Kortom, maak de dagelijkse bezigheden bijzonder met behulp van jouw anekdotes.

De bal ligt bij jou

Om met een voetbalterm af te sluiten: tijd om jouw anekdoteverzameling af te trappen! Ga het veld in en verzamel zo veel verhalen als mogelijk. Je zult zien dat jouw herkenbare verhalen beter blijven hangen bij je doelgroep. Heb je daar hulp bij nodig? Dan staan wij voor je klaar! Neem contact op om jouw marketinguitdaging met ons te bespreken via:

Tel: 085-0030334

Mail: info@sgnm.nl

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.