Elke b2b-organisatie zou zich ermee bezig moeten houden, maar heel veel bedrijven doen het nog niet: contentmarketing. Met waardevolle content spreek je jouw doelgroep aan en overtuig je hen om voor jou te kiezen. Of dat nu is in de vorm van het kopen van producten of diensten, contactaanvragen, nieuwsbriefaanmeldingen of iets anders. Ben jij nog niet bezig met b2b contentmarketing of kun je er wel wat hulp bij gebruiken? Dan is dit artikel voor jou.
Wat is b2b contentmarketing?
Content kun je heel breed opvatten. (SEO)landingspagina’s en blogs, video’s, afbeeldingen, infographics, offline content…
Met al die content probeer je jouw doelgroep te bereiken. Want: jouw doelgroep heeft een bepaalde behoefte en jouw product of dienst speelt daarop in. Misschien hebben ze een bepaalde praktische uitdaging en biedt jouw product de oplossing. Misschien ontbreekt het ze aan kennis op een bepaald vlak en bied jij hen die kennis.
B2b versus b2c contentmarketing
Dit is bij b2b wel vaak een stukje ingewikkelder dan bij b2c. In dat laatste geval heb je een heel duidelijke doelgroep: jouw directe klant. Die spreek je direct aan met je content en die maakt meestal ook direct zelf beslissingen.
Bij b2b ligt dat anders. Beslissingen worden vaak door meerdere mensen genomen, het gaat vaak om grotere bedragen die niet zomaar worden uitgegeven en soms is de doelgroep lastiger te bereiken. Dat is dan ook vaak de reden dat veel b2b-bedrijven niets of weinig aan contentmarketing doen. Dat lijkt te ingewikkeld of niet zinvol. Maar zeker voor dat laatste geldt: niets is minder waar! Ook jouw b2b-klanten hebben een informatiebehoefte. En als jij daarin voorziet, is de kans groter dat ze voor jou kiezen!

Waarom b2b contentmarketing?
Eigenlijk hebben we het net al genoemd: dankzij waardevolle content komt jouw doelgroep naar jou toe. En vervolgens overtuig je hen om contact op te nemen, contactgegevens achter te laten, iets te kopen of aan te vragen, iets te lezen of te bekijken… Wat jouw doel ook is, met contentmarketing werk je daaraan.
Hoe maak je goede b2b contentmarketing?
Met deze tips kun je direct aan de slag:
- Zorg dat je je doelgroep goed kent. Wat is precies de informatiebehoefte van jouw doelgroep? Wat willen ze weten, waar zitten hun uitdagingen of triggers? Zorg, voordat je aan de slag gaat, dat je heel goed weet voor wie je content gaat maken.
- Start met een b2b contentstrategie. Zonder strategie doe je – oneerbiedig gezegd – maar wat. Een blogje hier, een video daar, socialmediaberichten zonder duidelijke lijn of doel… Dan heeft al je moeite weinig zin. Met een b2b contentmarketingstrategie zet je een duidelijk plan op. Je weet waar je aan werkt, waarom en hoe.
- Zorg voor regelmaat. Een steengoede nieuwsbrief die de ene keer op woensdag verschijnt, dan twee weken later op vrijdag en vervolgens pas drie maanden later pas weer op een maandag, daar wennen mensen niet aan. Voor een superinteressante nieuwsbrief die elke twee weken op vrijdagochtend binnenkomt, houden mensen hun mailbox in de gaten.
- Zorg voor consistentie en herkenbaarheid. Gebruik altijd en overal dezelfde tone of voice, dezelfde huisstijl en creëer overal hetzelfde gevoel. Zo gaat jouw doelgroep je herkennen. En hoe minder moeite de hersenen moeten doen om iets te registreren, hoe fijner ze dat vinden. Herkenbaarheid zorgt dus voor positiviteit!
- Maak probleemgerichte content in plaats van productgerichte content. Jouw doelgroep heeft een probleem, uitdaging of vraag. En zoekt daar een oplossing voor. Dat precies jouw dienst of product die oplossing biedt, weet je klant vaak nog helemaal niet. Een tekst met allerlei productkenmerken heeft dan dus helemaal geen zin. Een tekst waarin je het probleem van die klant schetst en vervolgens de oplossing naar voren brengt wel! Wil je toch productkenmerken benoemen? Draai ze dan altijd om naar het probleem (of met andere woorden naar het voordeel voor je klant):
- Een bedrijfsbus heeft niet gewoon een laadbak met een bepaalde ruimte, maar een laadbak met een bepaalde ruimte zodat jouw klant al zijn spullen direct mee kan nemen (voordeel voor je klant!).
- Een bepaalde pijp is niet gewoon gemaakt van kunststof, maar is gemaakt van kunststof zodat het product beter hanteerbaar is voor de installateur en lichter van gewicht zodat jouw installatieklant de pijp gemakkelijker installeert.
- Een bepaalde boor heeft niet gewoon een stevige handgreep, maar heeft een stevige handgreep zodat jouw klant de boor goed vast kan houden en daardoor veiliger werkt.

Dit zijn een paar van de belangrijkste dingen om op te letten als je aan de slag gaat met b2b contentmarketing. Wil je uitgebreid advies over hoe je contentmarketing inzet voor jouw b2b-klanten? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag verder.