Employer branding is essentieel voor jouw recruitmentstrategie. Waar een goede interne employer branding werknemers aanmoedigt om bij jouw bedrijf te blijven, is een goede externe employer branding belangrijk om kandidaten aan te sporen om bij jouw bedrijf te solliciteren. Maar hoe creëer je een sterk extern employer brand?
De strategieën
Er zijn verschillende manieren om jouw externe employer brand te creëren. Built In heeft verschillende branding strategieën op een rijtje gezet. Een goede eerste stap is begrijpen wie jij als bedrijf bent, en hoe jouw medewerkers het bedrijf zien. Wat zorgde ervoor dat zij bij jouw bedrijf wilden komen werken, en waarom blijven ze? Dit geeft je waardevolle inzichten die je vervolgens in kunt zetten om een employer brand te creëren voor de buitenwereld, die weerspiegelt wie jouw bedrijf is.
Een strategie die zeer geschikt is om hiervoor in te zetten is het uitlichten van de medewerkers die bij jouw bedrijf werken. Laat werkzoekenden zien hoe het werken bij jouw bedrijf eraan toegaat en hoe de cultuur is op het werk. Doe dit bijvoorbeeld in de vorm van een vraag & antwoord, een klein interview of licht een werkdag uit het leven van een medewerker uit. Ook met een video kun je goed laten zien wie er bij jouw bedrijf werken en hoe de bedrijfscultuur is, omdat een video erg persoonlijk is. Tip: deze video’s zijn ook zeer geschikt om in te zetten bij de promotie van de vacature. Hierbij komen we direct op een ander belangrijk punt: creëer een unieke identiteit op social media.
Waar bevindt jouw doelgroep zich?
Een groot deel van de kandidaten is aanwezig op social media en vindt tegenwoordig via een van deze kanalen een baan. Social media zijn dé plek om te laten zien wie jouw bedrijf is. Met persoonlijke en openhartige berichten krijgen werkzoekenden een beter beeld van hoe het is om te werken bij jouw bedrijf en leren ze de organisatie alvast kennen. De kandidaat weet zo beter wat hij of zij kan verwachten en als dit hem of haar aanspreekt, is de drempel lager om te solliciteren.