Bye bye, social media? De nieuwste contentmarketingtrend

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

Onlangs kon je via Frankwatching een gratis online webinar volgen over trends en ontwikkelingen in contentmarketing, gegeven door Cor Hospes. Denk je nu ‘Oei, gemist’? Dan heb ik goed nieuws: ik was er wel bij en schreef dit artikel op basis van de belangrijkste punten.

Hospes heeft een indrukwekkend cv: als journalist, copywriter en expert op het gebied van storytelling werkt(e) hij voor tal van grote bedrijven. Zijn energieniveau is minstens net zo indrukwekkend. “Mocht je nog niet wakker zijn, dat ga je zeker worden.” Daar had hij helemaal gelijk in.

Organische groei neemt af

Dan over naar de inhoud. Er stond eigenlijk maar één, maar wel een hele significante, trend centraal. Organische groei op social media neemt af, posts krijgen steeds minder likes en reacties en je platform groeit steeds minder – tenzij je er gigantisch veel geld voor betaalt. Herken je dat?

Afname socialmediagebruik

Het opbouwen van je merk via social media is geen goed idee, volgens Hospes. Het is ook eigenlijk heel raar dat we zo gefocust zijn op social media, stelde hij. “Wie bouwt er nou een huis op gehuurde grond?” Facebook, LinkedIn en al die andere platformen bepalen hoe jij met jouw doelgroep communiceert en hoeveel je moet betalen om dat te doen.

Je eigen platform

Moeten we dan van social media af? Nee, dat nou ook weer niet. Want waar jouw doelgroep is, moet jij ook zijn. Maar als je er volledig op vertrouwt, heb je misschien straks (of nu al) een probleem. Stel je eens voor dat Facebook verdwijnt, net zoals Hyves ooit? Alle mensen die gigantische groepen volgers verzamelden op Dubsmash, waren die populariteit in een seconde ook weer kwijt, toen het platform ‘uit’ was. Hoe lang duurt de hype van Tiktok nog?

Een eigen platform is volgens Hospes “een plek waar je een constante stroom van verhalen gaat publiceren over één of enkele onderwerpen met een heldere redactionele formule en een duidelijk merkonderscheidend gezicht”. Dat kan dan een eigen blog zijn, een newsroom, een website… En dat heeft een gigantisch voordeel ten opzichte van social media: door daarop constant over hetzelfde onderwerp te schrijven, kun je uitgroeien tot een autoriteit op het gebied van dat onderwerp. Hoe meer verkeer er naar je website gaat, omdat mensen geïnteresseerd zijn in het onderwerp waarover je schrijft, hoe leuker Google jou ook weer vindt. Die beloont je voor jouw autoriteit met meer zoekverkeer.

Wel of geen SEO?

Hoe doe je dat dan, zo’n platform opbouwen? Opvallend vond ik de volgende uitspraak van Hospes: “Het oude SEO van vroeger, met zoekwoordjes is klaar. Het nieuwe SEO heeft alles te maken met schrijven over één onderwerp. Dan kom je hoog in de zoekresultaten terecht”. Ik weet niet zeker of ik het daar volledig mee eens ben. Als je eenmaal een gevestigde autoriteit bent, kun je het wel maken om niet meer (helemaal) op SEO te vertrouwen. Je opgebouwde groep volgers weet jouw platform dan toch wel te vinden en Google heeft gezien dat je een autoriteit bent. Stuur je daarnaast af en toe een goede nieuwsbrief uit, dan komen ze al helemaal (ik mis bijvoorbeeld geen artikel van Frankwatching, dankzij de mails die zij sturen).

Je moet echter wel eerst die contentdatabase opbouwen. Dat is niet iets wat je doet in een paar dagen, zelfs niet in een paar weken. Content die niet geoptimaliseerd is, staat volgens mij dan een beetje te verstoffen totdat je zoveel hebt dat Google je herkent als autoriteit. Als je vanaf het begin je content goed schrijft, over één onderwerp en dan ook nog eens optimaliseert, ben je vanaf het begin vindbaar. Zo verzamel je direct al zoekverkeer en dat helpt dan weer met het versnellen van het proces. Goede content maken over steeds hetzelfde onderwerp gaat wat mij betreft dus hand in hand met “SEO met zoekwoordjes”, in ieder geval voor nu nog.

Lush: klaar met het gevecht tegen algoritmes

En dan nog even terug naar het belang van social media. Hospes gaf het voorbeeld van het Britse cosmeticabedrijf Lush, dat gestopt zou zijn met social media. “We are tired of fighting with algorithms, and we do not want to pay to appear in your newsfeed”, tweette het bedrijf vorig jaar. Hoewel ze inderdaad niets meer posten op hun Lush UK-kanalen (nog wel op de Nederlandse), zijn ze er niet helemaal weg, zo schrijven ze op hun Nederlandse website: “Maar we houden het gesprek wel gaande door middel van #LushCommunity (en andere bekende hashtags zoals bijvoorbeeld #Lush, #LushLabs en #LushMakeup), via onze staff, onze vrienden, en de sociale media-accounts van de winkels op Instagram, Twitter en Facebook.” (Bron: Lush)

Volledig afwezig zijn op social media zou ook niet zo slim zijn. Het gaat er namelijk, zoals ik al eerder zei, minder om wat jij als bedrijf wilt, meer om wat jouw doelgroep wil en waar die zich bevinden. Zitten zij op Facebook of Instagram, dan zul je daar ook moeten zijn als je een connectie wil maken.
De conclusie van de webinar: “Stop met vertrouwen op social media. Start je eigen contentplatform.” Aan het begin van de webinar stelde Hospes dat alles wat hij zegt niet waar is. Of deze conclusie dan klopt, is dus de vraag, maar het geeft in ieder geval stof tot nadenken!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.