Waarom zijn duurzame klantrelaties zo belangrijk voor jouw bedrijf? Gartner Group beweert dat 80% van de inkomsten van je bedrijf komt van 20% van je bestaande klanten. Daarnaast is de kans dat je iets aan een bestaande klant verkoopt 60-70%. Daarom dus! Wanneer je focust op klantenbinding, stimuleer je de loyaliteit die zij voelen met jouw bedrijf. Dit vergroot je kansen dat zij in de toekomst jouw product verkiezen boven dat van je concurrenten.
Maar het houdt niet op bij alleen klantenbinding. Hoe zorg je ervoor dat deze relaties duurzaam zijn? Dat is ongetwijfeld het lastigste. Herkenbaar? Lees dan nu verder.
Tips om duurzame klantrelaties op te bouwen
Hoe zorg je er nu voor dat je klanten aan je bindt en een duurzame relatie met hen opbouwt? Maak gebruik van de volgende tips!
- Een van de meest succesvolle e-mailremarketing-strategieën is de bedankmail die je krijgt na het plaatsen van een bestelling. Waarom? Deze e-mail heeft een gemiddelde openingsrate van 42%. De klant heeft nét een bestelling geplaatst en de betrokkenheid ligt hoog. Deel in je bedankmail bijvoorbeeld persoonlijke productaanbevelingen of een kortingsactie. Je kunt ook om feedback vragen. Daardoor kom je erachter of de ervaring prettig was of dat er juist iets misging. Hierdoor krijgen klanten het gevoel dat je om hun ervaring en mening geeft. Verder kun je jouw klant wijzen op de nieuwsbrief. Op deze manier werk je aan een duurzame klantrelatie.
- Met een open rate van 90% tot 100% is de track & trace e-mail een van de belangrijkste e-mails die je naar jouw klanten stuurt. Dit is een belangrijk contactmoment waarin je jouw klant kunt enthousiasmeren over het product dat ze zojuist gekocht hebben. Logisch. Toch wordt dit vaak niet gedaan of met weinig informatie. Zonde, want met een open rate van 90% tot 100% is dit ook een mooi moment om jouw bedrijf te promoten en kortingscodes te delen. Zo kun je jouw klant alvast een nieuwe reden geven om straks weer te bestellen.
- Dan komt het leukste gedeelte voor jouw klant: de bestelling wordt bezorgd. De betrokkenheid ligt hoog! Zorg ervoor dat dit een positieve en bijzondere ervaring is. Niks is zo vervelend als een beschadigde doos. Het oog wil ook wat. Kies voor aantrekkelijk verpakkingsmateriaal, een kleurrijke doos of de bestelling netjes verpakt in vloeipapier. Zorg dat er een overzicht van de bestelling aanwezig is. Of eventuele belangrijke informatie. En voor een nóg persoonlijkere ervaring: voeg een leuk bedankkaartje of een persoonlijke voucher toe.
- Helaas komt het veel voor in Nederland: retourneren. Zorg ervoor dat je een gemakkelijk en gebruiksvriendelijk retourportaal hebt. Retourneren moet niet een heel gedoe zijn. Maak je het makkelijk dan zorgt dat ervoor dat klanten de volgende keer weer kiezen voor jouw bedrijf.
Klantervaring
Is het je opgevallen dat de tips in de volgorde staan van hoe jouw klant ze ervaart? Bedankmail – track & trace e-mail – pakket ontvangen – retourneren. Het draait allemaal om de ervaring van jouw klanten. Wanneer je de ervaring wilt verbeteren, moet je denken als je klant. Welke contactmomenten heeft die met jouw bedrijf? En wat kun jij hierin betekenen? Verander regelmatig je content en kortingsacties in je e-mails. Door de resultaten te analyseren leer je steeds meer over wat het beste bij jouw klanten past. Zo ga je steeds gepersonaliseerder te werk en vergroot je je kansen op een duurzame klantrelatie.
Als je meer wilt lezen over klantenbinding, kun je alles vinden in dit artikel. Daar staat uitgelegd wat het precies is, waarom het zo belangrijk is en vind je tips voor hoe je klantenbinding kunt versterken.
Wil jij ook werken aan duurzame klantrelaties? Maar heb je hier hulp bij nodig? Onze marketingexperts geven je graag persoonlijk advies! Neem contact met ons op voor meer informatie. Bel naar 085-0030334 of stuur een e-mail naar info@sgnm.nl.
Bron | Frankwatching