In 2022 is het zover: de third-party cookies gaan verdwijnen. In deze blog lees je wat de reden is voor het verdwijnen van deze cookies. Daarnaast ontdek je de gevolgen voor jouw bedrijf, zodat jij optimaal voorbereid bent als het eenmaal zover is!
Wat zijn third-party cookies?
Cookies zijn kleine stukjes code die op een harde schijf worden geplaatst. Door middel van deze cookies kan worden bijgehouden welke pagina’s je bezoekt, waar je op klikt, of je producten toevoegt aan de winkelwagen en of je daadwerkelijk producten koopt. Vooral dataverzamelingsbedrijven (zoals Google en Facebook) verzamelen deze third-party cookies om zo via verschillende kanalen de juiste advertenties in te kunnen stellen. Op deze manier krijgen internetbezoekers advertenties te zien die passen bij hun eigen surfgedrag. Third-party cookies worden voornamelijk gebruikt voor online advertentiedoeleinden. Daarnaast worden third-Party cookies ook gebruikt voor het uitvoeren van bepaalde diensten op websites, zoals een live chat.
Waarom verdwijnen de third-party cookies?
De reden voor het verdwijnen van de third-party cookies is het feit dat overheden de privacyrechten van websitegebruikers willen beschermen. Consumenten hebben hun zorgen geuit over het doorverkopen en delen van hun gegevens.
Om deze zorgen bij consumenten weg te nemen werd eerder al de privacywetgeving aangescherpt (AVG). Vervolgens werd in 2021 het einde van Facebook tracking door Apple aangekondigd en nu zijn in 2022 de third-party cookies aan de beurt.
De gevolgen voor jouw bedrijf
Doordat de third-party cookies verdwijnen zullen marketeers en adverteerders op zoek moeten naar andere manieren om data te verzamelen. De focus zal in de toekomst verschuiven naar de first- en zero-party cookies.
First-party cookies
Uit onderzoek blijkt dat 60% van de marketingprofessionals aangeeft dat zij zullen gaan investeren in first-party cookies. Door middel van first-party cookies worden consumentengegevens verzameld op een eigen website. Een first-party cookie wordt uitgegeven op het moment dat een gebruiker rechtstreeks een website bekijkt. Het verzamelen van deze gegevens start wanneer een gebruiker de cookies op de website accepteert. First-party cookies worden als zeer waardevol gezien omdat deze cookies in vergelijking met andere cookies een stuk flexibeler zijn in het opslaan van gegevens. Ook is de data die voortkomt uit first-party cookies zeer relevant omdat het een beeld geeft van de manier waarop bezoekers op jouw website reageren.
Zero-party cookies
Naast de first-party cookies zal er ook meer gebruik worden gemaakt van zero-party cookies. Dit zijn gegevens (bijvoorbeeld: adresgegevens of activiteit op social media) die consumenten vrijwillig of met toestemming achterlaten. Een consument wordt hier meestal toe overgehaald door kortingen of promoties te accepteren in ruil voor deze gegevens.
Hoe ziet de toekomst eruit?
Online marketing verandert continu. Door de verdwijning van de third-party cookies zullen de grotere spelers consumenten blijven tracken op hun eigen platformen. Voor advertentienetwerken en middelgrote bedrijven is dit niet voldoende. Deze bedrijven zullen bedrijfsmodellen moeten aanpassen en daarbij investeren in first- en zero-party cookies. Deze verandering biedt ook kansen. Door meer gebruik te maken van first- en zero-party cookies kun je met jouw klanten een persoonlijkere band opbouwen. Dit omdat je door middel van de first-party cookies een beter beeld krijgt van het gedrag op jouw website. Daarbij krijg je door de zero-party cookies meer toegang tot persoonlijke data.
Wil jij meer informatie over de ontwikkelingen van de cookies? Of wil je meer weten over de manier waarop jouw bedrijf het best in kan spelen op deze veranderingen? Wij geven je graag persoonlijk advies.
Neem contact met ons op via:
E-mail: info@sgnm.nl
Tel: 085 – 00 30 334