Hoe marketing mix modelling (MMM) jou kan helpen met het verdelen van je marketingbudget

Vito Eikholt
Vito Eikholt
Vito Eikholt
Vito Eikholt

Marketing mix modelling wordt ook wel MMM of media mix modelling genoemd. Deze termen hebben dezelfde betekenis. MMM is een techniek waarmee marketeers de impact van hun verschillende marketingactiviteiten kunnen meten. Op deze manier bepalen ze hoe verschillende variabelen bijdragen aan hun marketingdoelen. Een voorbeeld van een doel dat door veel marketeers wordt nagestreefd is bijvoorbeeld conversies genereren. Ik leg je uit wat de voordelen van MMM zijn.

De voordelen van marketing mix modelling

Gebruikmaken van marketing mix modelling levert veel waardevolle informatie op voor jouw organisatie. 

1. Krijg een overzicht van de manier waarop elke marketingactiviteit het aantal verkopen beïnvloedt
Door middel van MMM kun je onderscheid maken tussen de impact van verschillende factoren. Dit kunnen zowel marketingfactoren als andere factoren zijn. Marketingfactoren zijn bijvoorbeeld verschillende kanalen, campagnes en de intensiteit hiervan. Andere factoren variëren per branche, voorbeelden hiervan zijn: prijs, promoties, distributie en seizoensgebondenheid.

Voorbeeldvragen die je door middel van marketing mix modelling kunt beantwoorden:

  • Wat was de ROI (return on investment) van mijn tv-reclame vorig jaar?
  • Hoeveel van mijn doelstellingen werden behaald door online adverteren en hoeveel door offline adverteren?

2. Neem onderbouwde beslissingen over toekomstige media-investeringen
Het model laat niet alleen de huidige ROI en de kosten per resultaat zien. Door de historische data kun je ook nauwkeurige voorspellingen doen over de toekomst. Het model gebruik je om verschillende scenario’s te plannen en toekomstgerichte optimalisaties uit te voeren.

Voorbeeldvragen die je door middel van marketing mix modelling kunt beantwoorden:

  • Wat is voor onze organisatie het optimale marketingbudget?
  • Hoe moeten we ons marketingbudget door het jaar heen verspreiden?
  • Wat is de beste verdeling van het marketingbudget over de verschillende mediakanalen en campagnes?

3. Informeer je team over strategische beslissingen
Het model kan bedrijven helpen bij het nemen van beslissingen die verder reiken dan alleen marketing. Dit doe je met behulp van scenarioplanning en prognoses.

Voorbeeldvragen die je door middel van marketing mix modelling kunt beantwoorden:

  • Moeten we onze prijzen verhogen of verlagen? Zo ja, met hoeveel?
  • Hoe haalbaar zijn onze prestatiedoelstellingen?

Resultaten beoordelen en optimaliseren

Marketing mix modelling is gebaseerd op historische data. Als je al een langere tijd data verzamelt, zal dit model dus beter tot zijn recht komen. Toch leveren in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst. Hierdoor is dit model nooit helemaal waterdicht. De meest gebruikelijke manier om de prestaties van het model te  beoordelen, is door de werkelijke verkoop te vergelijken met de voorspelde verkoop. Hoe beter het model de prestaties in de echte wereld heeft voorspeld, hoe betrouwbaarder het model zal zijn in de toekomst. Blijf daarom altijd jouw marketing mix modellen optimaliseren en houd ze up-to-date.

Wil jij meer informatie over marketing mix modelling? Of wil je meer weten over de manier waarop jouw bedrijf dit het beste in kan zetten? Wij geven je graag persoonlijk advies. Neem contact met ons op via:

E-mail: info@sgnm.nl
Tel: 085 – 00 30 334

Bovenstaande informatie is gebaseerd op de Facebook eLearning module: Evaluate Your Marketing Strategy with Marketing Mix Models.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.