3 voorbeelden van merken met briljante omnichannel-ervaringen

Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer
Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer

Hoe meer de technologie zich ontwikkelt, hoe meer deze is geïntegreerd in ons dagelijks leven. Zelfs als je dit artikel leest, waag ik de gok dat je verschillende apparaten met internetverbinding binnen handbereik hebt. Technologie zal steeds belangrijker voor ons worden in het dagelijkse leven. De lijn tussen wat we online doen en wat we in het echte leven doen vervaagt hierbij langzaam.

Omnichannel strategie: een holistische aanpak

Wanneer mensen hun gedrag veranderen, zullen marketeers, verkopers en customer service medewerkers moeten reageren. In plaats van te denken aan een desktopervaring, een mobiele ervaring, een tabletervaring en een Apple Watch-ervaring, moeten we een holistische aanpak nastreven – een omnichannel ervaring die klanten kunnen gebruiken wanneer ze maar willen. Omnichannel marketing integreert naadloos de verschillende communicatiekanalen die bedrijven gebruiken om met klanten te communiceren. Veel merken weten hier slim gebruik van te maken. Hieronder bespreek ik een aantal bedrijven die een geniale omnichannel strategie hebben geïmplementeerd.

Disney

Disney begrijpt de omnichannel ervaring tot in de kleinste details. Het begint met je eerste ervaring op de prachtige, op mobiel reagerende website van de entertainmentgigant. Zelfs hun reisplanningswebsite werkt goed op mobiel – dat alleen al is iets wat je niet vaak ziet. Nadat je een reis hebt geboekt, kun je de My Disney Experience-tool gebruiken om je hele reis te plannen, van waar je gaat eten tot het aanschaffen van een Fast Pass. In het park kun je jouw mobiele app gebruiken om de attracties te vinden die je wilt zien, evenals om de geschatte wachttijd voor elke attractie te bekijken.

Het entertainmentbedrijf gaat echter nog een stap verder met de release van zijn Magic Band-programma. Deze tool fungeert als een hotelkamersleutel, een foto-opslagapparaat voor foto’s die met Disney-figuren zijn gemaakt en een tool voor het bestellen van eten. Daarnaast heeft het zelfs een Fast Pass-integratie.

Disney

Starbucks

Een snelle blik op de Starbucks-beloningsapp verklaart direct waarom velen dit als één van de beste omnichannel-ervaringen beschouwen die er zijn. Je krijgt een gratis beloningskaart die je kunt gebruiken wanneer je een aankoop doet. En in tegenstelling tot traditionele loyaliteitsprogramma’s, heeft Starbucks het mogelijk gemaakt om jouw kaart te controleren en opnieuw te laden via je telefoon, de website, in de winkel of in de app. Elke wijziging van de kaart of je profiel wordt in alle kanalen in realtime bijgewerkt.

In de rij staan om een kopje koffie te halen en je realiseren dat je niet genoeg saldo hebt? Laad het opnieuw op en de kassier weet dat het is bijgewerkt tegen de tijd dat je je kaart swipet.

starbucks

Sephora

De schoonheidsgigant Sephora creëert een omnichannel ervaring die de online aankopen van zijn klanten verbindt met hun bezoeken in de winkel. Naast schoonheidsworkshops en gratis make-overs kunnen klanten tablets in de winkel gebruiken om toegang te krijgen tot hun “Beauty Bag”-account. Met dit account kunnen ze productdetails opzoeken en producten virtueel uitproberen met behulp van digitale software. Als ze een product leuk vinden, kunnen ze het toevoegen aan een verlanglijstje en de hele lijst kopen met behulp van de app.

Sephora weet dat zijn shoppers een verscheidenheid hebben om uit te kiezen wanneer ze een van de winkels binnenlopen. Door de Beauty Bag-functie te integreren met het communicatiekanaal in de winkel kan Sephora klanten helpen hun opties te beperken en producten bij te houden die ze van plan zijn te kopen.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.