Drie essentiële stappen voor omnichannel succes

Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer
Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer

Hoewel de moderne klant op allerlei vlakken verschilt van de traditionele klant, blijft één ding onveranderd: de behoefte aan gepersonaliseerde ervaringen. Succes verkrijgen met omnichannel marketing vereist dat marketeers de customer journey in kaart brengen, een uitgebreid klantbeeld opstellen en nieuwe kanalen omarmen. Met omnichannel gebruik je de meest relevante en geschikte kanalen om een ervaring te bieden die naadloos aansluit op de behoeften van de klant. Hieronder beschrijf ik drie essentiële stappen om tot omnichannel succes te komen. 

1. Creëer een uitgebreid klantbeeld

Het ontwikkelen van een compleet beeld van elke klant is de basis voor alle succesvolle omnichannel strategieën. Het begrijpen van de individuele aankoopfasen van elke klant is een ambitieus doel. Vooral omdat het grote hoeveelheden klantgegevens van zowel bedrijven zelf als van talloze andere bronnen vereist. De gegevens kunnen worden gebruikt om de kanalen te identificeren die een consument bezoekt en de routes die worden gevolgd om een aankoop te voltooien. Met een uniform, constant bijgewerkt profiel kunnen bedrijven vaststellen waar, wanneer en hoe ze op een zinvolle en relevante manier met hun klanten kunnen communiceren.

2. Breng de klantreis in kaart

Omnichannel betekent niet ”ieder kanaal elke keer inzetten”. Het overspoelen van elk gebruikerskanaal met mogelijk irrelevante berichten kan klanten irriteren en ertoe leiden dat ze zich terugtrekken. Het échte doel van omnichannel is om klanten een zinvolle ervaring te bieden op alle punten van de klantreis. Marketeers moeten consequent en actueel blijven op de verschillende kanalen en touchpoints die hun doelgroep gebruikt. Daarmee kunnen ze een betrokken en verbonden gevoel creëren bij de klant en hen geïntrigeerd houden.

3. Omarm nieuwe kanalen

Een effectieve omnichannel strategie suggereert geen one-size-fits-all aanpak. Het succesvol opnemen van nieuwe kanalen gaat gepaard met verschillende gewoontes en de smaak van de unieke doelgroepmix van het bedrijf. Consumenten hebben beperkte tijd, detecteerbare gewoonten en voorkeuren in hoe ze omgaan met merken. Marketeers moeten deze voorkeuren op alle kanalen herkennen en erop reageren. 

Nu klinkt het begin van de reis naar een goede omnichannel strategie wellicht ontmoedigend en als een hoop werk, maar geloof me als ik zeg dat dit enorme waarde zal creëren voor zowel jouw klanten als voor je onderneming!

Bron: https://cutt.ly/TrmvZb3

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.