Omnichannel contentmarketing: ben jij klaar voor de toekomst?

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

Omnichannel marketing is het logische vervolg op singlechannel en multichannel marketing. We gingen ooit van één kanaal (de winkel om de hoek) naar meerdere kanalen (de winkel om de hoek, de krant, radio, telefoon). Ondertussen zijn we nog een stap verder: kanalen in overvloed. Dat vraagt om andere marketingacties, en ook om omnichannel contentmarketing. Ik leg je uit hoe het zit.

Tegenwoordig zijn er dus kanalen in overvloed. Kranten, televisie, radio, buitenreclames, social media, podcasts, etc. etc. Het is daardoor niet meer zozeer belangrijk welke kanalen je precies inzet: je moet gewoon overal aanwezig zijn waar jouw doelgroep ook zit. Veel belangrijker is dat al die kanalen dezelfde, herkenbare, goede ervaring bieden aan je klant. Die daardoor direct weet dat hij of zij bij jouw bedrijf zit. Dat verwacht je klant tegenwoordig bovendien van je. Een belangrijk onderdeel van omnichannel marketing is omnichannel contentmarketing.

Altijd en overal dezelfde ervaring

Overal een consistente, herkenbare en prettige ervaring met jouw bedrijf, via welk kanaal dan ook: daar gaat het dus om. Om dat voor elkaar te krijgen zorg je er bijvoorbeeld voor dat de medewerkers in je winkel en bij de klantenservice op dezelfde manier communiceren met je klanten. Die worden overal even goed geholpen omdat je je systemen met elkaar hebt geïntegreerd. Belt iemand na aankoop met je klantenservice, dan weet jouw medewerker direct wat die klant heeft gekocht. En belt de klant daarna opnieuw, dan hoeft hij niet het hele verhaal weer van voor af aan uit te leggen, want dat heeft de vorige medewerker netjes genoteerd voor collega’s.

Omnichannel contentmarketing: herkenbare teksten en beelden

Omnichannel contentmarketing houdt in dat alle content die je produceert als bedrijf consistent en herkenbaar is. Of het nu tekst, afbeeldingen, video’s of andere content is. Zodra klanten jouw teksten lezen, weten ze dat het van jouw bedrijf komt. Zodra ze ergens een advertentie zien online, herkennen ze jou.

Om je teksten herkenbaar te maken heb je een tone of voice nodig: dat is de schrijfstijl die iedereen in jouw bedrijf altijd hanteert. Daarin leg je bijvoorbeeld vast of je je lezer aanspreekt met je/jij of met u. Of je alleen maar korte zinnen gebruikt, achter elke zin een uitroepteken zet of heel veel emoji’s gebruikt. Goede voorbeelden van herkenbare tone of voices vind je in dit artikel van Coosto.

Voor visuele vormen van content leg je afspraken vast in je huisstijlhandboek. Daar bepaal je welke herkenbare kleuren je altijd gebruikt, welke vormen, wat je met het logo moet/mag. Zelfs als je logo niet in een afbeelding staat, moet je klant kunnen herkennen dat het om jouw bedrijf gaat.

Een omnichannel marketingstrategie

Om dit alles goed voor elkaar te krijgen, heb je een omnichannel marketingstrategie nodig. Download daarvoor ons omnichannel magazine! Daarin vind je een uitgebreid stappenplan waarmee je jouw eigen omnichannel (content)strategie opstelt en een hoop handige tips en praktijkvoorbeelden: https://sgnm.nl/omnichannel-strategie-magazine/

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.