Omnichannel en fashion: uitdagingen en kansen voor modemerken

Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer
Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer

Op 17 en 18 december 2019 vond het grootste fashion retail event van India plaats: de IFF conferentie. Het is de eerste wereldwijde fashionshow die gaat over door technologie aangedreven ‘mode-innovaties’. Uit het event en de sprekers blijkt dat modemerken het omnichannel concept nog niet volledig hebben omarmd. Dit lijkt echter te gaan veranderen in 2020.

Grote modemerken en retailers willen voorkomen dat zij achterblijven op de concurrent in de race om de klantervaringen te verbeteren. Hieronder benoem ik twee belangrijke uitdagingen en kansen voor modemerken om een goede omnichannel strategie te realiseren.

Kosten en winstgeving van omnichannel

Veel merken en retailers zijn nog steeds op hun hoede voor de mogelijke resultaten die ze kunnen bereiken met omnichannel-implementatie. Omdat omnichannel een continu proces is en de KPI’s over het algemeen allesomvattend zijn, is het moeilijk om directe resultaten te zien. Daarom is het uitermate belangrijk voor merken om een aanbieder van omnichannel oplossingen te kiezen die transparante KPI’s kan instellen en er gezamenlijk naar kan werken.

Door te kiezen voor een rev-share of gemeten prijsmodel krijgen modemerken en retailers meer vertrouwen in het succes van omnichannel-inspanningen. Enkele voorbeelden van omnichannel KPI’s zijn verhoogde conversie, gemiddelde bestelwaarde, een toename van de totale omzet en de customer lifetime value (hoeveel is een klant nou écht waard).  

Zichtbaarheid van inventaris- en klantgegevens

Eén van de meest frustrerende ervaringen voor klanten is wanneer ze een product willen kopen, maar het niet online beschikbaar is of als ze geen winkel kunnen vinden met de producten die ze nodig hebben. Het is zelfs frustrerend voor retailers wanneer ze hun klanten niet kunnen vertellen wanneer het product beschikbaar zal zijn in de voorraad, omdat hun oude systeem deze mogelijkheid niet heeft. Het is tevens moeilijk om de verspreiding van klantgegevens in verschillende systemen zoals POS, CRM, loyaliteitssystemen of Google Analytics te interpreteren.

Een op de cloud gebaseerde omnichannel oplossing zorgt ervoor dat alle geïntegreerde systemen worden samengebracht in één enkel overzicht voor iedereen in de supply chain, waardoor merken en retailers een betere klantervaring kunnen bieden via alle kanalen.

Benieuwd naar andere uitdagingen en kansen wat betreft omnichannel in de moderetail? Lees hier het hele artikel: https://cutt.ly/srPmsDo

Is jouw bedrijf klaar om te leren hoe je overal en altijd de beste klantervaring realiseert? Meld je hier aan voor onze Omnichannel workshop!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.