Twee voor- en nadelen van een omnichannel distributiestrategie

Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer
Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer

Een omnichannel-strategie is geweldig voor je klantenservice, maar kan een uitdaging zijn om te implementeren. Omnichannel vereist een nauwkeurig afgestemd systeem dat via meerdere kanalen werkt, voornamelijk in de winkel en online. Het maakt niet uit waar de klant met het bedrijf communiceert, de ervaring is overal hetzelfde. Omnichannel is een ingewikkelde, maar lonende strategie. Hieronder bespreek ik twee voor- en nadelen van omnichannelmarketing.

Voordeel 1: klanten hebben betere toegang tot producten

Iemand die een product wil kopen, heeft een betere koopervaring als er meer dan één optie beschikbaar is. 54% van de kopers (volgens recent onderzoek) beweert zelfs dat ze vaker zaken doen met een merk dat meerdere kanalen gebruikt om producten te verkopen. Het hebben van een fysieke en online aanwezigheid vergroot de merkherkenning en loyaliteit. Klantbehoud is eenvoudiger, goedkoper en efficiënter dan het aantrekken van nieuwe klanten.

Nadeel: meer kanalen betekent meer online concurrentie

Concurrentie met andere winkels of merken zal altijd een zware strijd zijn. Wanneer je meerdere verkoopkanalen aanbiedt, heb je meer concurrenten. Als klanten iets leuk vinden in een showroom, kunnen ze hun telefoon erbij pakken en jouw aanbod meteen vergelijken met dat van concurrenten. Dit is lastig te voorkomen. Wel kun je klanten stimuleren om voor jou te kiezen, bijvoorbeeld door het aanbieden van kortingen voor trouwe klanten of door het geven van een bepaald percentage korting voor online aankopen of het ophalen in de winkel.

Voordeel 2: klanten besteden meer tijd en geld in je winkel

Een omnichannelbedrijf zijn is al een stimulans voor consumenten om voor jou te kiezen. Het aanbieden van jouw voorraad via meerdere kanalen kan leiden tot meer webverkeer, wat meer verkoop in de winkel kan opleveren. Shoppers die zich alleen richten op fysieke of online winkels, en niet allebei tegelijk, worden nog steeds aangetrokken door het omnichannel-aanbod. Meer prikkels om in de winkel, online of beide tegelijk te winkelen kunnen meer omnichannel-shoppers creëren.

Urban Outfitters is een goed voorbeeld van een succesvolle omnichannel-strategie. De omnichannel-shoppers van Urban Outfitters gaven 3,5 keer meer geld uit dan hun vaste klanten. Het succes kan echter voor een groot deel te danken zijn aan de vele winkellocaties. Met zoveel fysieke winkels kunnen shoppers bijna overal profiteren van de bedrijfsstrategie.

Nadeel: Meerdere kanalen leidt tot zwakkere marges

Omnichannel lijkt hogere winstmarges op te leveren. Elk kanaal brengt echter kosten met zich mee. Opslag, verpakking en levering van voorraad vanaf meerdere locaties kost geld. Bedrijfswagens kunnen daarbij een uitkomst bieden. In 2016 steeg de verkoop van kleine bestelwagens in de Verenigde Staten met 8%, maar de verkoop van grote bestelwagens steeg met maar liefst 18% in slechts één kwartaal. Er zijn ook bedrijven die de oplossing zoeken in het vergroten van hun marges. Extra opslagruimte en snellere levering toevoegen helpt ook.

Omnichannel-strategieën zijn essentieel

Technologie heeft de manier waarop we winkelen beïnvloed. Een bedrijf dat online en offline platforms niet kan samenvoegen, is minder concurrerend. Om vooruit te komen, is omnichannel nodig. 

Wil je meer weten over omnichannelmarketing of hoe jij deze strategie kunt implementeren bij jouw bedrijf? Neemt contact met ons op, wij helpen je graag!

 

Bron artikel: EPSNews

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.