Wat is omnichannel?

Manon van Aalten
Manon van Aalten
Online Marketeer
Manon van Aalten
Manon van Aalten
Online Marketeer

De vraag van velen: wat is omnichannel? En wat kan dit voor mij betekenen? In dit artikel leggen we het uit! 

Wat is omnichannel?

Klanten hebben de laatste jaren vrij hoge verwachtingen als het op koopervaringen aankomt. Ze onderzoeken allerlei opties en vergelijken voor aankoop steeds meer concurrenten via verschillende kanalen. Ze willen steeds minder tijd, aandacht en tweede kansen besteden aan het hele proces, maar willen wel de beste oplossing. Vroeger hadden ze maar één of een paar kanalen om die vergelijking mee te maken: bijvoorbeeld de fysieke winkel, eventueel een website of de telefoon. Maar tegenwoordig is het aanbod aan kanalen veel groter. We gingen, met andere woorden, via single channel naar multichannel en vervolgens naar omnichannel. Maar wat is nu precies het verschil tussen single-, multi- en omnichannel? En waar kies jij voor? In dit artikel leggen we uit wat deze termen inhouden en wat de verschillen zijn. 

Single channel

Bij single channel bied je aan de klant één kanaal aan.

Stel dat je een boekenwinkel hebt. Jouw klant kan alleen boeken kopen bij jou in de winkel óf alleen in je online webshop.

Multichannel

Zoals je waarschijnlijk al verwacht: via multichannel kan jouw klant kiezen tussen verschillende kanalen. De klant kan een product online of in de winkel kopen. Deze kanalen zijn niet met elkaar verbonden en niet op elkaar afgestemd. Hierdoor kunnen er verschillen zitten in prijzen, klantbeleving, merkuitstraling en klantenservice.

Een klant kan bijvoorbeeld niet online in je webshop een boek bestellen en in je winkel ophalen. Daarnaast kan het zijn dat je online een promotie hebt die niet beschikbaar is in je winkel. Hierdoor is de prijs en de ervaring per kanaal anders voor je klant.

Omnichannel

Nu weet je wat single channel en multichannel is. Maar wat is omnichannel? Bij een omnichannel strategie staan jouw klant en zijn customer journey centraal en zijn alle kanalen met elkaar verbonden en op elkaar afgestemd. De (merk)beleving, prijzen, en informatie zijn overal hetzelfde en worden optimaal afgestemd op de customer journey. De klant ervaart overal hetzelfde, ongeacht welk kanaal wordt gebruikt, doordat alle kanalen volledig in elkaar overlopen. Door omnichannel worden alle kanalen versterkt. En je raadt het al: dit zorgt voor een optimale klantbeleving. Daarnaast leidt dit tot een positieve impact op je merk en creëer je hiermee loyale klanten.

Jouw klant vraagt in de boekenwinkel of een bepaald boek op voorraad is. Als dit niet het geval, dan zoekt de verkoper op of het boek online besteld kan worden en bij hem thuis geleverd kan worden. Het boek is online wel op voorraad en wordt besteld. Je klant geeft zijn gegevens door en rekent af in de winkel. De volgende dag wordt het boek geleverd. En als de klant inlogt in zijn account, zijn alle gegevens te zien in zijn aankoopgeschiedenis.

Bij een omnichannel strategie kan de klant dus altijd in elk kanaal en op elk apparaat bij zijn informatie. Hierdoor zorgt de omnichannel strategie ervoor dat er geen gat meer zit tussen de online en offline merkbeleving.

Zit jij niet meer met de vraag “Wat is omnichannel?” en wil je aan de slag gaan? Download dan hieronder ons gratis omnichannel magazine en kom erachter hoe je in 5 stappen een omnichannel strategie opzet!

Starten met Omnichannel marketing?

Download het gratis omnichannel magazine en leer alles wat je als marketeer of ondernemer moet weten over omnichannel marketing.

Omnichannel magazine (download)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.