2 voorbeelden van bedrijven die met een chatbot hun recruitmentproces verbeteren

Muriël Baack
Muriël Baack
Digital Marketeer
Muriël Baack
Muriël Baack
Digital Marketeer

Bedrijven gebruiken steeds meer chatbots. In online marketing bieden ze steeds meer mogelijkheden, bijvoorbeeld op het gebied van customer service. Maar ook op het gebied van recruitment biedt een chatbot de uitkomst. Chatbots nemen repeterende werkzaamheden voor recruiters of een hr-team weg. Daarnaast zorgt een chatbot ervoor dat je 24/7 bereikbaar bent, wat de candidate experience ten goede komt. Hieronder bespreek ik twee bedrijven die een recruitment chatbot op een slimme manier inzetten.

Airbus

Innovatie neemt verschillende vormen aan bij Airbus: van onderzoek en productontwikkeling tot het verbeteren van platformen en productieprocessen. Deze grote speler in de lucht- en ruimtevaartindustrie heeft daarom weinig moeite om de beste innovators en engineers aan te trekken. Maar ook in deze branche is de digitalisering aanwezig en worden AI, data en cyber security onderdeel van de bedrijfsvoering. Airbus concurreert net zoals elk ander bedrijf in de wereld voor digitaal talent.

Om ervoor te zorgen dat Airbus een continue stroom van talent aantrekt, ontwikkelden zij een chatbot. Hierdoor werden zij 24/7 bereikbaar en kunnen zij onmiddellijk vragen van potentiële kandidaten beantwoorden. Airbus zag dat de candidate engagement omhoog ging, doordat zij persoonlijk contact hadden met de kandidaten op ieder moment van de dag. 60% van de vragen werd namelijk gesteld buiten werktijd. 

Naast dat een chatbot Airbus op een praktische manier ondersteunt, helpt de chatbot ook om de persoonlijkheid van het werkgeversmerk Airbus over te brengen naar potentiële kandidaten. Er werd rekening gehouden met de juiste toon van communicatie en de juiste persoonlijkheid van de chatbot. Zo werd de chatbot Bessie genoemd, vernoemd naar een inspirerende piloot.

Bron: TechHQ

L'Oreal

De chatbot van L’Oreal is in het leven geroepen om het wervingsproces van het cosmeticamerk te stroomlijnen. Er was behoefte aan een oplossing om tijd te besparen, de kwaliteit van de kandidaten te verbeteren en een meer diverse groep van mensen aan te nemen. Chatbot Mya werd ingezet.

Recruiters zijn nu veel minder tijd kwijt in het eerste gedeelte van het recruitmentproces, omdat de chatbot de vragen van kandidaten afhandelt en het controleren van bijvoorbeeld de beschikbaarheid van kandidaten ook uitbesteed wordt aan de chatbot. 

Ook in het vervolgproces maakt L’Oréal gebruik van nieuwe technieken: kandidaten die door zijn naar de volgende ronde beantwoorden open interviewvragen, die AI-software vervolgens analyseert. Hierdoor verzamelde L’Oréal kandidaten die op het eerste oog geen voor de hand liggende keuze leken zoals een financieel profiel voor een verkoopfunctie. Deze AI-tool vond kandidaten die mogelijk over het hoofd zouden worden gezien bij het beoordelen van cv’s.

Bron: CNN business

Ben jij na het lezen van dit artikel benieuwd hoe een chatbot jouw recruitmentproces kan verbeteren? Neem gerust contact op met:

 

Arie

Arie

Digital Transformation Consultant
arie@sgnm.nl | LinkedIn
"Alles wat je echt wilt bereiken ligt een stap buiten je comfort zone"

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.