Candidate journey: staat in jouw recruitmentstrategie de kandidaat al centraal?

Muriël Baack
Muriël Baack
Digital Marketeer
Muriël Baack
Muriël Baack
Digital Marketeer

Het vinden van talent wordt steeds lastiger in de krappe arbeidsmarkt. Hoe zorg je er als werkgever voor dat kandidaten juist jouw bedrijf kiezen om bij te solliciteren? Het antwoord hierop heeft alles te maken met de contactmomenten die een potentiële werknemer heeft met jouw bedrijf, oftewel de candidate journey.

Wat is de candidate journey?

De candidate journey is de reis die kandidaten afleggen wanneer zij op zoek zijn naar een nieuwe baan. Je kunt dit vergelijken met de reis die klanten doorlopen wanneer zij een product of dienst gaan kopen. Al wanneer de kandidaat ontevreden is met zijn huidige baan start de candidate journey en deze loopt door tot en met de start van de kandidaat bij een bedrijf. In al deze en tussenliggende contactmomenten komt de kandidaat in aanraking met jouw bedrijf.

Sluit aan bij de behoefte van de kandidaat

Een kandidaat doorloopt verschillende fases tijdens zijn reis. Erwin Hokken legt in dit artikel van Recruitmenttech.nl uit welke dit kunnen zijn. Zoals hij aangeeft, is het belangrijk dat je je inleeft in de kandidaat en nagaat waar hij behoefte aan heeft in welke fase van de reis. Terwijl de ene kandidaat aan het einde is van zijn reis en solliciteert op een vacature, bevindt de andere kandidaat zich eerder in de reis en heeft hij behoefte aan aanvullende informatie voordat hij solliciteert. Voor een van onze klanten hebben we daarom een campagne opgezet die kandidaten aanspoorde om hun gegevens achter te laten, waarna ze gebeld werden om de vragen die ze nog hadden te beantwoorden. Op deze manier hielpen we kandidaten door hun reis heen en steeg het aantal sollicitanten.

Creëer een optimale candidate experience

Het is belangrijk dat de ervaring van kandidaten tijdens hun sollicitatiereis zo optimaal mogelijk is. Een slechte candidate experience kan jouw wervingsstrategie schaden en komt de reputatie van jouw bedrijf niet ten goede. Je kunt verschillende dingen doen om een goede ervaring te creëren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het toelichten van de stappen van het sollicitatieproces waardoor kandidaten weten waar ze aan toe zijn.
  • Het personaliseren van berichten voor kandidaten in plaats van het versturen van algemene berichten, waardoor de content (bijv. nieuwsbericht, aanmelden vacature-alert, bedrijfsvideo bekijken) aansluit bij hun behoeftes.
  • Het solliciteren zo makkelijk mogelijk maken. De kandidaat heeft geen zin in talloze onnodige velden. Laad gegevens op basis van een cv in en maak solliciteren via mobiel mogelijk.

Maak gebruik van nieuwe technieken zoals Artificial Intelligence en slimme tools om bovenstaande punten te realiseren. Door technologie en marketing slim te combineren help je kandidaten door hun reis en zorg je ervoor dat zij kiezen voor jouw bedrijf!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.