Dit is waarom een candidate persona onderdeel moet zijn van jouw recruitmentstrategie

Muriël Baack
Muriël Baack
Digital Marketeer
Muriël Baack
Muriël Baack
Digital Marketeer
Het is lastig om de juiste persoon voor een vacature te vinden. Hoe val je op tussen alle andere vacatures die momenteel openstaan? En hoe zorg je ervoor dat jouw wervingsuitingen aansluiten bij jouw ideale kandidaat? Dit doe je alleen als je precies weet wie jouw ideale kandidaat is. Stel daarom voordat je aan de slag gaat met de werving een candidate persona op.

Wat is een candidate persona?

Een candidate persona is een beschrijving van jouw ideale kandidaat voor een vacature. Welke kwaliteiten heeft hij of zij en welke vaardigheden moet hij of zij bezitten voor de functie? Wat zijn zijn of haar doelen en drijfveren?

Waarom is het nodig om een candidate persona op te stellen?

Wanneer je informatie verzameld hebt over demografie, doelen en motivaties van de ideale kandidaat, dan helpt je dit om de communicatie rondom de vacature en jouw bedrijf op deze kandidaat af te stemmen. Schrijf bijvoorbeeld een functieprofiel dat jouw ideale kandidaat weerspiegelt. Op deze manier is het voor kandidaten direct duidelijk wat een bedrijf zoekt in een kandidaat en kunnen zij bij zichzelf nagaan of zij een match zijn voor deze functie.

Een ander voordeel van een candidate persona is dat je beter kunt voorspellen of de kandidaat actief of latend werkzoekend is, waar hij of zij zich op het internet bevindt en dus hoe hij of zij het best te bereiken is.

Zo ontwikkel je een candidate persona

Er zijn verschillende manieren om de informatie te verzamelen op basis waarvan je een effectieve candidate persona opstelt. Human Recources Online heeft 5 manieren voor je op een rij gezet:

  • Identificeer overeenkomsten bij toptalenten in je organisatie. Je best presterende werknemers of veelbelovende werknemers weerspiegelen hoe jij wilt dat een ideale kandidaat eruit ziet. Ga na welke karaktereigenschappen zij met elkaar gemeen hebben.
  • Gebruik je eigen wervingsdata. Vergelijk je best presterende wervingskanalen met de kanalen die jouw toptalenten hebben gebruikt om met jouw bedrijf in contact te komen. Concentreer je op die kanalen die het toptalent uit jouw organisatie ook gebruikt hebben.
  • Interview belangrijke stakeholders in je organisatie. Betrek recruiters en wervingsmanagers bij het proces om relevante inzichten te vergaren. Ga na welke vaardigheden de specifieke rol vraagt van de medewerker. Wat zijn de verantwoordelijkheden van de rol? Welke persoonlijkheidseigenschappen passen bij de bedrijfscultuur? Hoewel Human Recources Online het enkel heeft over internal stakeholders die te maken hebben met het recruiten van personeel, zijn ook collega’s van de toekomstige kandidaat een geschikte bron om informatie te verzamelen. Zij weten precies welke eigenschappen iemand moet bezitten om binnen het team te passen en wat nodig is om het team nog beter te laten presteren.
  • Interview (nieuw) talent. Praat met potentieel en (nieuw) talent om erachter te komen waarom ze (willen) werken bij jouw bedrijf; wat maakt dit aantrekkelijk en wat houdt hen mogelijk tegen.
  • Hou de trends op het gebied van werving in de gaten. Onderzoek wat de kenmerken zijn van talent in een bepaalde beroepsgroep. Scherp hiermee je candidate persona verder aan.

Tip: Let erop bij het ontwikkelen van een candidate persona dat je niet enkel focust op de karaktereigenschappen en vaardigheden die medewerkers reeds bezitten. Bedenk wat er nog mist in je bedrijf, en hoe een nieuwe medewerker hier juist aanvulling op kan geven.

Wanneer je al deze data verzameld hebt, ga je aan de slag met het opzetten van de candidate persona. Deel de data verder in categorieën in en geef antwoord op vragen zoals welke vaardigheden de persoon bezit, wat is het carrièrepad van de persoon, wat zijn de doelen van hem of haar en wat zijn de karaktereigenschappen van de persoon.

Stem jouw recruitmentstrategie en alle arbeidscommunicatie af op deze candidate persona, bereik zo jouw ideale kandidaat én haal je hem of haar over om bij jouw bedrijf te komen werken.

Bron: Human Resources Online

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.