Employer branding: connect met jouw talent

Manon van Aalten
Manon van Aalten
Online Marketeer
Manon van Aalten
Manon van Aalten
Online Marketeer

Momenteel is het in veel sectoren moeilijk om nieuw personeel te vinden. Er is, zelfs ondanks corona, een krapte op de arbeidsmarkt. Hoe zorg je er dan voor dat iemand voor jouw bedrijf kiest en niet voor een ander vergelijkbaar bedrijf? Hoe kom je überhaupt aan sollicitanten en hou je talent bij je? Dit is waar employer branding in beeld komt. 

Wat is employer branding?

Via employer branding kun je talent aantrekken en behouden. Vroeger moest je de straat op om met mensen in contact te komen. Tegenwoordig is er social media om mensen te helpen in contact te komen met bekende en onbekende mensen, in je directe omgeving of ver daarbuiten. Dat is dus perfect voor employer branding. 

Waar gewone branding gaat over de producten of diensten die je maakt, gaat employer branding over hoe je als werkgever wordt gezien en ervaren. Is dat goed, dan willen mensen graag bij je komen werken. Hoe beter je in staat bent om te laten zien wat je interessant maakt als werkgever, hoe beter je de beste mensen uit de markt kunt halen en hoe minder groot het verloop is van zittende medewerkers. En hoe beter je vervolgens dus als bedrijf functioneert.

Employer branding

Vertel een verhaal

Veel b2b-bedrijven zetten via employer branding hun werknemers in de schijnwerpers. De werknemers vormen tenslotte het hart van je bedrijf. In plaats van het delen van een productfoto, deel je bijvoorbeeld een foto van de mensen die het product hebben gemaakt. Dit is een slimme strategie, want hierdoor kun je jouw bedrijf personaliseren. En waarschijnlijk wordt het bericht ook nog eens gedeeld met de netwerken van die mensen. 

Naast dat dit een handige manier is om aan je employer branding te werken, is dit ook een mooie gelegenheid om leuke content te delen met jouw klanten. Employer branding laat potentiële nieuwe werknemers zien wat jouw bedrijf hen te bieden heeft en waarom zij voor jouw bedrijf moeten kiezen. Wil je hier meer over weten? Lees onze artikelen over employer branding en recruitment marketing hier.

Als je denkt aan employer branding content, moet je denken aan het verhaal achter het bericht dat je deelt. Hoe wil jij overkomen als werkgever? En denk dan aan alle verschillende manieren waarop je het verhaal kunt vertellen. Stel je voor dat je op social media zit. In een scroll van 10 seconde: wat kom je tegen? Allemaal dezelfde soort berichten? Nee. Waarschijnlijk een grappige meme, een interessante poll, een aantrekkelijke video, een mooie fotocollage en een leuke gif. Van alles wat dus. Hetzelfde zou moeten gelden voor de feed van jouw bedrijf. Als het lastig is om elke dag interessante en originele content te bedenken, doe dit dan niet alsnog geforceerd. Heb je niet genoeg mensen of niet genoeg tijd? Bekijk welke kanalen het belangrijkste zijn en waar je het meeste interactie hebt met jouw klanten. Zorg ervoor dat je hier aanwezig bent met leuke, pakkende en interessante content die niet alleen past bij jouw bedrijf maar ook bij wat jouw klanten interessant vinden. 

Hulp nodig? SGNM helpt je graag verder om jouw employer brand op te bouwen en talent te vinden. Neem contact met ons op voor meer informatie. Bel naar 085-0030334 of stuur een e-mail naar info@sgnm.nl.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.