Een Employee Value Proposition (EVP) draait om de waarden en voordelen die een bedrijf biedt aan medewerkers in ruil voor de prestaties die medewerkers leveren aan de organisatie. Een unieke EVP is de basis van een employer branding strategie. Je wilt je bedrijf neerzetten als een sterk merk op de arbeidsmarkt. Het is dan belangrijk om te weten wat jij als werkgever te bieden hebt aan (toekomstige) werknemers en waarom mensen graag bij jouw bedrijf (komen) werken.
Een EVP omvat meer dan alleen de secundaire arbeidsvoorwaarden
Een EVP is de belofte die je bedrijf aan (toekomstige) medewerkers doet. Een EVP omvat veel meer dan alleen het salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en opleidingsmogelijkheden. Het gaat in essentie om de vraag waarom iemand bij jouw bedrijf wil werken in plaats van bij een concurrent. De waarden, kenmerken en persoonlijkheid van een werkgever zijn een belangrijk onderdeel van de EVP en maken dat nieuw talent bij jouw bedrijf wil komen werken.
Een succesvolle EVP
Afgelopen week las ik een artikel van Keith Mirabile over het realiseren van een succesvolle EVP. In het artikel op CFO gaf hij hiervoor 5 adviezen. Kort samengevat komt het erop neer dat je weergeeft wie het bedrijf is en welke waarde het bedrijf heeft in de markt, welke plannen en ambities het bedrijf heeft voor de toekomst, wat de bedrijfscultuur is en hoe het bedrijf werkt en wat de mogelijkheden voor een werknemer zijn binnen het bedrijf om te groeien en zijn/haar persoonlijke doelen te behalen.
Als aanvulling hierop wil ik stellen dat alleen wanneer je deze EVP-belofte zo eerlijk en transparant mogelijk weergeeft, je talent aantrekt én behoudt.
Betrek huidige medewerkers
Ga je aan de slag met het opzetten of verbeteren van een EVP? Vergeet dan ook niet om huidige werknemers te betrekken bij dit proces. Zij weten namelijk precies waarom zij ervoor gekozen hebben om bij jouw bedrijf te komen werken en wat jouw bedrijf uniek maakt. Laat werknemers belangrijke kernwaarden opschrijven en laat hen beschrijven hoe deze waardes tot uiting komen.
Communiceer de EVP
Een zeer belangrijke tip die Keith Mirabile geeft in zijn artikel is om niet te vergeten om de EVP te communiceren met werkzoekenden. Het is een gemiste kans als werkzoekenden tijdens het recruitmentproces niet weten wat het zo aantrekkelijk maakt om bij jouw bedrijf te komen werken. Verwerk de belofte van het bedrijf daarom onder andere in vacature-advertenties en in de functieomschrijving. Maak deze belofte daarnaast zo concreet mogelijk; de verklaringen van huidige werkgevers over hoe deze beloftes tot uiting komen zijn hiervoor goede input.
Wil je meer weten over hoe je een EVP inzet om kwalitatieve werknemers aan te trekken en bekend te worden als favoriete werkgever? Lees het volledige artikel over het realiseren van een sterke EVP hier.