Inbound recruitment: hoe zorg je ervoor dat kandidaten naar jou op zoek gaan?

Muriël Baack
Muriël Baack
Digital Marketeer
Muriël Baack
Muriël Baack
Digital Marketeer

Net zoals in marketing hanteren veel bedrijven een push-strategie als het gaat om het werven van nieuw personeel: we brengen actief vacatures onder de aandacht door te adverteren of door cold calling. Kandidaten worden hierdoor overspoeld met informatie en met de huidige krappe arbeidsmarkt levert dit steeds minder op. Combineer daarom een push-strategie met een pull-strategie: verleid de kandidaat en zorg ervoor dat de kandidaat kiest voor jouw bedrijf in plaats van andersom.

Trek kandidaten naar je toe

Met een inbound recruitment maak je gebruik van een pull-strategie en trek je potentiële kandidaten naar je bedrijf toe door relevante content te delen over wie jij bent als werkgever. Want dit is hetgeen wat vaak ontbreekt in vacature-advertenties: welk bedrijf zit er achter de vacature?

Met deze strategie bereik je niet alleen kandidaten die in de laatste fase zitten van de candidate journey, maar bereik je hen in de awareness, exploring én interest fase.

Met de volgende drie stappen van HR Technologist trek jij toptalent aan met een inbound-strategie:

  1. Bouw bekendheid op. In deze eerste stap ligt de focus op het creëren en verspreiden van content. Google gebruiken we steeds meer in de zoektocht naar een baan en interessante bedrijven. Optimaliseer daarom carrièrepagina’s op je website op zoekwoorden (seo), schrijf blogs over je bedrijf, bedrijfsdoelen en deel verhalen van je medewerkers. Ook social media zijn geschikt om mensen inzicht te geven in wie jij bent als werkgever: laat zien welke evenementen je voor medewerkers organiseert en hoe een dag werken bij jouw bedrijf eraan toe gaat. Deel je content en bouw zo een solide basis op van mensen die interesse hebben in jouw bedrijf.
  2. Maak van een bezoeker een (potentiële) kandidaat. In deze tweede stap help je bezoekers verder door hun candidate journey. Met behulp van AI maak je het voor je bedrijf en de kandidaat nog makkelijker om met elkaar in contact te komen en te communiceren. Een chatbot geeft de kandidaten bijvoorbeeld 24/7 antwoord op vragen die ze hebben en kan hen helpen uit te komen bij de vacature waar ze interesse in hebben.
  3. Verbind de potentiële kandidaat aan het bedrijf. Een chatbot kun je daarnaast inzetten om gegevens van de potentiële kandidaat te achterhalen. Onderhoud middels een candidate relationship management systeem het contact met je potentiële kandidaten en zo zorg je ervoor dat je altijd beschikt over mensen in je zogenaamde ‘talentpijplijn’, zelfs voordat je een nieuwe vacature uitzet.

Laat inbound- en outbound-marketing elkaar versterken! In de laatste stap match je potentiële kandidaten aan je vacatures middels meer outbound gerichte strategieën, zoals adverteren en het bellen van potentiële kandidaten.

Meer weten over inbound recruitment? Lees hier het volledige artikel van HR Technologist.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.