Wat is online recruitment marketing?

Arie van Loopik
Arie van Loopik
Digital Transformation Consultant
Arie van Loopik
Arie van Loopik
Digital Transformation Consultant

Als P&O verantwoordelijke of recruiter ben je regelmatig bezig om de openstaande vacatures in je organisatie ingevuld te krijgen. Met de ontwikkelingen op de huidige arbeidsmarkt wordt dit steeds meer een uitdaging. Tot een aantal jaar geleden was dit nog redelijk simpel:  je plaatste de vacature op je eigen bedrijfswebsite en op een aantal vacatureplatformen en de sollicitaties stroomden binnen. Maar door de aantrekkende economie en schaarste aan kwalitatief personeel is de werving van personeel steeds meer een marketinguitdaging geworden. Je moet namelijk steeds vaker iemand overtuigen om te solliciteren. Dat wordt ook wel (online) recruitment marketing genoemd. In dit artikel leg ik je uit wat online recruitment marketing is en hoe het werkt.

Online recruitment marketing is op basis van data met een gerichte online strategie en tactiek de juiste mensen op het juiste moment bereiken en overtuigen. Klinkt leuk, maar hoe werkt dit dan ?

Begin met een strategie

Online recruitment marketing gaat niet werken, als je niet eerst twee stappen terug doet en gaat nadenken over de juiste strategie.  Wat wil ik eigenlijk vertellen aan potentiële kandidaten? Wat is de kracht van mijn werkgeversmerk? Wat onderscheidt mij als werkgever van andere werkgevers?  Wie wil ik eigenlijk aanspreken met mijn vacatures ?

Denk hierbij verder dan een aantal standaard ‘containerbegrippen’ als: ik bied goede arbeidsvoorwaarden en we zijn een goede werkgever. Een kandidaat zal zichzelf altijd de vraag stellen: “wat betekent dit nu precies voor mij?” Probeer zo concreet mogelijk te zijn en werk met voorbeelden.

Ga dan aan de slag met een tactiek

Op basis van de strategie kun je aan de slag met de tactiek. Hierbij onderscheiden we drie onderdelen waar je goed over na moet denken.

1. Kom erachter naar wie je op zoek bent en wat hem of haar blij maakt

Erachter komen wie voor jou de perfecte kandidaat is, is lastiger dan je denkt. Nu gebruik je waarschijnlijk een lijst met bulletpoints waar iemand aan moet voldoen. Maar probeer je eens in de kandidaat te verplaatsen. Wat vindt hij of zij nu echt belangrijk? Een millennial vindt perspectief en ontwikkelingsmogelijkheden belangrijk. Terwijl iemand van 45 vaak meer op zoek is naar zekerheid. Verschillende doelgroepen kun je dus niet allemaal op dezelfde manier aanspreken als je succesvol wilt werven. Kortom, je moet goed nagaan wie je doelgroep is en je hierin verplaatsen, anders zul je deze niet overtuigen. Bij het bepalen naar wie je op zoek bent moet je ook goed nadenken over het profiel van een kandidaat, bijvoorbeeld opleidingen werkervaring, leeftijd, et cetera. Deze eisen heb je namelijk nodig bij stap 3. Maar dat is meestal niet zo spannend, want dat deed je bij de meer traditionele vormen van personeelswerving ook al.

2. Zorg voor de juiste uiting

Nu je weet wie je zoekt kun je aan de slag met je vacature-uiting. Wat wij bij Recruitment-marketing.nl veel zien, is dat de werkzoekende niet centraal staat in de vacaturetekst. Je wilt iemand overtuigen om te solliciteren, maar dat doe je niet door alleen maar eisen op te sommen waar iemand aan moet voldoen. Vertel heel concreet wat je te bieden hebt en wat de kandidaat precies gaat doen. Maak het op die manier aantrekkelijk om te solliciteren!

Daarnaast is het essentieel dat een kandidaat eenvoudig kan reageren. Ongeveer 60% van alle sollicitaties vindt plaats met een mobiel apparaat. Maar is jouw website daar wel voor geschikt? De meeste websites in ieder geval (nog) niet, al verandert dit wel snel gelukkig. Verder zul je goed na moeten denken over het juiste beeld, video en bewijsvoering van je unieke verhaal. Heb je continu meerdere vacatures ? Denk dan eens na over een aparte “werken-bij” website. 

3. Op het juiste moment de juiste doelgroep bereiken

Je vacature bij de juiste doelgroep onder de aandacht brengen is niet eenvoudig. Je kunt namelijk kiezen uit meer dan 1.000 vacaturewebsites en moet concurreren met duizenden andere vacatures.  Probeer daartussen maar eens op te vallen. Naast dat je moet concurreren met veel andere vacatures, zijn veel vacatureplatforms heel generiek. Komt jouw doelgroep daar wel?

Naast de vacatureplatformen kun je natuurlijk ook social media inzetten. Wist je dat je via Facebook maandelijks bijna 10 miljoen mensen kunt bereiken en dat er in Nederland 6,1 miljoen LinkedIn accounts zijn?

Menig zoektocht naar een nieuwe baan begint in Google. Ook dit is een mogelijkheid om je vacature te vermarkten.

Naast dat het lastig is welke kanalen je in moet zetten bieden al deze kanalen ook veel kansen. Doordat iedereen altijd online is, is er veel data beschikbaar die jij kunt gebruiken bij het instellen van je campagne. Hiermee kun je dus steeds beter precies de juiste persoon op precies het juiste moment bereiken. En dat scheelt heel veel in de kosten. Om erachter te komen waar jouw doelgroep zich online bevindt, is het noodzakelijk om eerst een doelgroeponderzoek te doen in zowel Social Media als in Google.

Zo kun je bijvoorbeeld in Google adverteren in een straal van 30 km rondom jouw bedrijfsvestiging, op zoekwoorden die precies aansluiten bij de vacature. In Facebook is het mogelijk om op basis van een profiel mensen meerdere keren te bereiken in een bepaalde regio. Je begrijpt dat het daarom belangrijk is om heel nauwkeurig te bepalen wie je precies zoekt.

Conclusies

Online recruitment marketing is een bijzonder effectief middel om potentiële kandidaten te bereiken en te overtuigen. Wel moeten alle onderdelen van recruitment marketing kloppen en op elkaar afgestemd zijn om succesvol te zijn. Naast het effectief werven is online recruitment marketing een goed middel om te besparen op je wervingskosten.

Ben je benieuwd hoe kwalitatief jouw wervingscampagne is? Neem contact met ons op en vraag een gratis quickscan aan.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.