Tips voor recruitmentmarketing via social media

Muriël Baack
Muriël Baack
Digital Marketeer
Muriël Baack
Muriël Baack
Digital Marketeer

Het gebruik van social media in Nederland groeit nog altijd. Vooral het gebruik van Instagram en YouTube stijgt hard blijkt uit het Nationale Social Media onderzoek 2020. Whatsapp en Facebook blijven echter de meest belangrijke socialmediakanalen, blijkt ook uit dit onderzoek. En hoe groter het gebruik op social media, hoe groter het bereik! Dit is van groot belang als je een vacature onder een doelgroep onder de aandacht wil brengen.

Hoe spreek je kandidaten aan?

Social media inzetten voor het werven van personeel is van grote waarde. Via diverse kanalen kom je in contact met goede kandidaten – of zij nou actief op zoek zijn naar een nieuwe baan of niet. Maar hoe spreek je topkandidaten aan, maak je ze nieuwsgierig en laat je ze solliciteren? Comparably heeft enkele tips voor je op een rijtje gezet om social media te gebruiken in je recruitmentcampagne. We lichten hier enkele belangrijke tips voor je uit:

  1. Maak gebruik van de juiste socialmediaplatforms. Mensen in verschillende leeftijdsgroepen maken in grote of kleinere mate gebruik van verschillende socialmediaplatforms. Wil jij je doelgroep bereiken, dan is het van belang dat jij daar bent, waar de doelgroep zich bevindt. Maar hoe kom je hierachter? Een tip die Comparably geeft om hierachter te komen is om aan je kandidaten te vragen hoe ze jouw vacature gevonden hebben.

    Om de vraag te kunnen beantwoorden waar je doelgroep zich bevindt, is het daarnaast belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen. Zoals Comparably al aangeeft: “Know who your audience is”. Wat is bijvoorbeeld hun leeftijd en wat zijn hun interesses. Een onderzoek zoals het Nationale Social Media onderzoek 2020 geeft inzicht in welke socialmediakanaal het meest gebruikt wordt door een specifieke leeftijdsgroep. Daarnaast geven bijvoorbeeld Instagram, Facebook en LinkedIn inzicht in hoe groot de doelgroep is, met bepaalde interesses of een bepaalde functie, die je wilt targeten.

  2. Maak het persoonlijk en vertel een authentiek verhaal. Zorg ervoor dat je uitingen op social media oprecht en authentiek zijn. Laat zien wie je als bedrijf bent en wie je zoekt. Pas bijvoorbeeld storytelling toe in je recruitment-uitingen om een persoonlijke boodschap over te brengen op de doelgroep. Ook maak je een vacature-advertentie persoonlijk door hier een video aan toe te voegen waarin een collega een boodschap vertelt.
     
  3. Maak socialmediaberichten en de vacaturepagina mobielvriendelijk. Zowel actief werkzoekenden als latent werkzoekenden (dit zijn mensen die niet actief op zoek zijn naar een baan, maar wel interesse hebben in kansen die voor hen relevant zijn) kijken gedurende de dag vaak op hun mobiele telefoons en checken dan ook vaak hun social media. Zorg ervoor dat zowel je post aantrekkelijk oogt op mobiel én dat de vacaturepagina op je website geoptimaliseerd is voor mobiel. Plaats bijvoorbeeld niet teveel tekst in de afbeelding in een social post, integreer enkel korte video’s in die post en zorg ervoor dat de vacaturepagina waarnaar je linkt snel laadt op mobiel.

Benieuwd naar de andere tips van Comparably? Lees ze hier.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.