Waarom een corporate website niet geschikt is voor sollicitanten

Arie van Loopik
Arie van Loopik
Digital Transformation Consultant
Arie van Loopik
Arie van Loopik
Digital Transformation Consultant

Je kent het wel: er is een vacature beschikbaar gekomen binnen jouw organisatie en het eerste wat je doet nadat je de vacaturetekst hebt geschreven, is deze plaatsen op de website van je eigen bedrijf. Maar: heb je je ooit wel eens afgevraagd wat dit nou echt oplevert? Meestal niet zoveel, is onze ervaring. Hieronder kun je lezen hoe dat komt en wat je eraan kunt doen.

Sollicitanten zoeken tóch wel? Nou… niet dus!

Hoogstwaarschijnlijk is de website van jouw bedrijf – zoals de meeste bedrijfswebsites – ooit ontwikkeld om (potentiële) klanten inzicht te geven in jullie producten en diensten. Vaak kunnen ze op zo’n site op een makkelijke en overzichtelijke manier zien waar jouw organisatie vandaan komt, waar je naartoe wilt als bedrijf en wat je allemaal te bieden hebt. Heel handig zo’n website voor potentiële klanten! Je leest het goed: voor potentiële klanten. Maar niet voor sollicitanten!

Sollicitanten/latent werkzoekenden hebben hele andere interesses en moeten op een andere manier worden overtuigd om bij jouw bedrijf te solliciteren. Vaak staat de vacaturepagina ergens in de footer (de onderkant van de website) weggemoffeld onder het mom van “sollicitanten zoeken toch wel”. Een corporate website is veelal ontwikkeld om de sales te stimuleren en niet om personeelszaken te ondersteunen. Meestal leveren vacatures op de eigen bedrijfswebsite dan ook niet of (te) weinig op.

Wat je op korte termijn kunt doen:

Richt een “werken-bij” site op, die puur het doel dient om een (latent) werkzoekende inzicht te bieden en te overtuigen. Als dit niet tot de mogelijkheden behoort, doe dan in ieder geval punt 2.

Zorg dat “vacatures” wordt opgenomen in de navigatiebalk van de bedrijfswebsite en goed zichtbaar is. Je wilt geen sollicitanten missen omdat de vacaturepagina niet goed te vinden is.

Reserveer een blok met uitgelichte vacatures op de homepage of aan de rechterkant van iedere pagina van je bedrijfswebsite, zodat vacatures op de eigen bedrijfswebsite meer opvallen.

Kruip in de huid van je doelgroep en zorg voor een overtuigende vacaturetekst. Een die niet alleen maar uitgaat van wat verwacht wordt van de sollicitant, maar een die ingaat op zijn of haar behoeften en mogelijke vragen.

Werk met echt beeldmateriaal dat betrekking heeft op jouw eigen bedrijf, zodat zowel klanten als sollicitanten een kijkje krijgen in jullie bedrijfsactiviteiten. Dat kan voor beide doelgroepen nooit kwaad!

Maar wat je niet moet vergeten

Wat belangrijk is om je te realiseren, is dat 8 op de 10 websites online slecht vindbaar zijn. Grote kans dat dit ook voor jullie bedrijfswebsite geldt. Op die manier hebben de hierboven genoemde verbeteracties dan ook weinig resultaat. De meeste bedrijven zullen aanvullend dan ook gebruik (moeten) maken van externe mediakanalen om de juiste sollicitanten te bereiken en daarnaast eventueel moeten werken aan de vindbaarheid van de eigen website. (Dat laatste gaat niet vanzelf: daar is een online marketingstrategie voor nodig).

Als jullie bedrijfswebsite kwalitatief goed is ingericht om naast sales, ook de werving en selectie van personeel te ondersteunen, dan zul je zien dat er al snel sollicitanten gaan binnenkomen, al blijkt het voor veel mensen een intensieve en soms lastige klus als ze er voor het eerst op deze manier mee aan de slag gaan.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.