Facebook Carpet Bombing-strategie: vind jouw ideale doelgroep

Myrna Pruijn
Myrna Pruijn
Digital Marketeer
Myrna Pruijn
Myrna Pruijn
Digital Marketeer

Jouw doelgroep bereiken lastig? Probeer de Facebook Carpet Bombing-strategie

De Facebook Carpet Bombing-strategie. Het is precies zoals het klinkt: absoluut iedereen bombarderen met je advertenties. Klinkt onlogisch? Klopt, want Facebook adverteren maakt het toch juist mogelijk om specifiek te targeten op eigenschappen en interesses. Maar wat als je doelgroep zich moeilijk in bepaalde karakteristieken laat vangen? Stel dat je bijvoorbeeld een loodgieter bent en je wilt op Facebook adverteren: hoe kies je dan de juiste doelgroep?

Dan is de Carpet Bombing-strategie een oplossing. Hoe het werkt:
Je zet een campagne op en het enige wat je van Facebook vraagt, is om mensen te targeten (als je dat nog zo mag noemen) op een specifieke locatie en bijvoorbeeld binnen een bepaalde leeftijdscategorie.

Je kunt natuurlijk verschillende voorwaarden kiezen. Maar probeer het zo breed mogelijk te houden.

Het algoritme van Facebook zal dan een paar duizenden vertoningen genereren om erachter te komen wie de mensen zijn die interactie hebben met je advertentie. Dit kost veel budget, misschien wel richting de 100 euro per dag. Maar dan heb je ook wat.

Facebook zal mensen pre-kwalificeren die het beste bij je passen. Deze gegevens kun je dus weer gebruiken voor je volgende campagne. Een goede start voor jouw klantsegmentatie-strategie.

Het doel van Carpet Bombing is dus niet om verkopen te genereren. Maar om meer inzicht te krijgen in jouw doelgroep. Het voordeel van deze aanpak is dat je een doelgroep samenstelt die bewezen interesse heeft getoond. Zij hebben immers op je eerste advertentie geklikt.

Wanneer kies je voor de Carpet Bombing strategie?

Wanneer de targetingopties van social advertising niet toereikend zijn om jouw doelgroep te bereiken is dit een goede optie. Dit is vaak het geval in de B2B, maar geldt ook voor lokale bedrijven waar iedereen zo nu en dan behoefte aan heeft, zoals loodgieters of installateurs. Ook als je nog bezig bent met het vinden van product-marketfit, kan dit je strategie zijn.

De kosten-per-klik zijn in de eerste fase natuurlijk erg hoog. Maar uiteindelijk betaalt het zich terug in de hoge respons van mensen die jij de tweede of derde ad laat zien. Ga maar eens na: als jij intensief een doelgroep target waarvan je vermoedt dat zij geïnteresseerd zijn, loop je het risico dat je doelgroep te klein of niet relevant genoeg is. Het gevolg? Weinig zichtbaarheid en weinig clicks tegen hoge kosten-per-klik.

Hoe ga je aan de slag met de Carpet Bombing Strategie?

  • Gebruik voor je eerste Carpet Bombing-advertentie een korte video waarin je jouw USP’s benadrukt. Zorg dat de Facebook Pixel is ingesteld, zodat je weet welke mensen je site bezoeken en wat zij daar doen!
  • Als je voldoende gegevens hebt gegenereerd, kies je degenen die bijvoorbeeld 70% van de video hebben bekeken.
  • Maak hiervoor een custom audience of lookalike audience aan. Zo target je degenen die goed reageerden op je advertentie en mensen die daar sterk op lijken.
  • Retarget deze groep met een concreet aanbod, bijvoorbeeld een giveaway of korting.

Meer lezen over deze strategie? Lees verder op Wonderthing.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.