De korte creatieve filmpjes van het socialmediaplatform TikTok zijn op dit moment razend populair. In Nederland is TikTok nog niet heel groot, maar toch zijn er ook hier al meer dan een miljoen actieve gebruikers. Hieronder leg ik je uit wat TikTok is en vertel ik waarom het interessant kan zijn voor jouw bedrijf.
Wat is TikTok?
TikTok is een socialmedia-app waarbij je eenvoudig korte video’s van max. 60 seconden kunt maken of bekijken. Je kunt de video’s bewerken met verschillende effecten en tekstjes en vervolgens online plaatsen. Vroeger, toen TikTok nog bekend stond als Musical.ly, lag de focus vooral op tienermeiden die playbackten en dansten op muziek. Tegenwoordig ligt de focus meer op humor. De video’s op de ‘Voor jou’-pagina maken gebruik van een algoritme. Er worden populaire video’s getoond waarvan wordt verwacht dat jij ze interessant vindt. Ook wordt er rekening gehouden met de regio waar je vandaan komt.
Redenen waarom TikTok interessant kan zijn voor jouw bedrijf
Ben je benieuwd of TikTok iets kan toevoegen aan de marketingstrategie van jouw bedrijf? Het belangrijkste voordat je aan de slag gaat met TikTok is om uit te vinden of de app past bij je bedrijf en matcht met wat jij wilt uitstralen. Bekijk onderstaande punten om te zien op welke gebieden TikTok interessant kan zijn voor jouw onderneming.
1. Je werft eenvoudig organische gebruikers voor je website
Naast de optie om de app te linken met je andere socialmediakanalen, is er nu ook de optie om de link van je website te promoten in je bio (biografie van je profiel). Hiermee kun je gebruikers naar je website verwijzen.
2. Goedkope advertentie-opties
Sinds 2019 is het mogelijk om te adverteren op TikTok. De advertentie is uiteraard ook in de vorm van een video. Door op de video te klikken kom je op de website van het bedrijf. Ook de kosten zijn relatief laag in vergelijking met andere platforms. Je betaalt circa 1 euro per duizend vertoningen, terwijl dit bij Facebook-formats kan oplopen tot circa 4 euro (Bron: DigiDay).
Echter, de targetingopties zijn nog vrij beperkt: je kunt alleen via leeftijd en locatie targeten (Bron: Emerce). Wel hebben verschillende bedrijven de optie om influencers in te zetten. Aan het einde van de video wordt dan een advertentie getoond. Zo maak je gebruik van direct targeting en heb je meer kans op een hoger conversiepercentage.
3. Vooral een groot bereik onder jongeren
Voor bedrijven waarbij de doelgroep actief op TikTok is, liggen er zeker kansen. Vooral generatie Z is actief op TikTok. In 2020 zal deze generatie 40% uitmaken van de consumenten (Bron: Digital Natives). Laat ze dus nu al in contact komen met jouw merk of bedrijf.
Benieuwd naar statistieken over TikTok in 2020? Bekijk dan de onderstaande infographic, gemaakt door SocialPilot.