Welk social media kanaal zet jij in?

Muriël Baack
Muriël Baack
Digital Marketeer
Muriël Baack
Muriël Baack
Digital Marketeer

Steeds meer bedrijven zien het nut van social media in. Bedrijven gebruiken diverse platformen – Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en ga zo maar door – om zichtbaarheid  voor hun bedrijf of merk te creëren en een relatie op te bouwen met hun klanten. Toch merken we dat veel bedrijven struggelen om het gewenste effect te behalen met hun socialmedia-inspanningen. Hoe zorg je ervoor dat je social media zo succesvol mogelijk gebruikt?

Je hoeft niet álle social media kanalen in te zetten

Een belangrijke overweging om over na te denken is welk social media kanaal je inzet; onthoud hierbij vooral dat je niet alle kanalen hoeft in te zetten. Je bouwt namelijk geen relatie op met je klanten door één keer in de maand via een bepaald platform een bericht te zenden. Steek je tijd en energie in het kanaal dat het meeste waarde biedt voor jouw bedrijf en breid dit langzaam uit. Maar hoe weet je nu welk social media kanaal het meeste voor jouw bedrijf oplevert en waar jij je tijd in moet steken?

Een platform kiezen op basis van doelgroepkenmerken

Tien leden van het Forbes Agency Council leggen in dit artikel uit waar je op moet letten bij het bepalen van het social media platform dat het meeste oplevert voor jouw bedrijf. Wat mij opviel is dat meerdere leden een platform kiezen op basis van kenmerken van je doelgroep; ‘gebruik het kanaal waarop je doelgroep aanwezig is’, ‘onderzoek wat de demografische gegevens van je doelgroep zijn en waar zij zich bevinden’ en ‘zorg ervoor dat je klantenbestand overeenkomt met de marketing persona’s van een social media kanaal’. En dit is toch ook waar het allemaal om draait: het centraal stellen van je klanten. Dit bereik je niet door je content zomaar op alle social media kanalen te verspreiden, maar door (actief) aanwezig te zijn op het kanaal waarop zij zich bevinden en hierop de interactie met hen aan te gaan. Door je berichten ook nog eens op de behoeftes van je klanten af te stemmen zorg je ervoor dat je een lange termijn relatie met hen opbouwt. 

Benieuwd wat de andere overwegingen van de leden waren bij het kiezen van een social media kanaal? Lees hier het hele artikel: https://cutt.ly/zepfTuG.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.