Wanneer je net begonnen bent met een eigen bedrijf of project, kan het vinden van de juiste doelgroep een uitdaging zijn. Je hebt vast al een idee over hoe de doelgroep eruit moet zien. Bijvoorbeeld op basis van leeftijd: vrouwen tussen de 25 en 45 jaar. Maar is dit wel specifiek genoeg? In welke doelmarkt bevindt jouw doelgroep zich?
In eerste instantie ben je vaak zo gefocust op het product of de dienst dat de belangrijke vraag: “Wie is mijn doelgroep?” erbij inschiet. Je hebt waarschijnlijk geen groot marketingteam dat alle inspanningen in een marktonderzoek of publieksanalyse stopt. Misschien wil je na een paar pogingen het vinden van de juiste doelgroep opgeven, maar doe dat niet! Je kunt erin slagen om de juiste doelgroep te vinden en de verkoop te stimuleren door wat tijd te besteden aan onderzoek. De volgende tips helpen je bij de inzet van een campagne met de juiste doelgroepbenadering.
Vind eenvoudig de juiste doelgroep
1. Verduidelijk het verschil tussen de doelmarkt en doelgroep
Weet je bij de vraag ‘Wie is jouw doelgroep’ concreet antwoord te geven als het gaat om leeftijd, geslacht en gedragskenmerken? Of schommelt de doelgroep in leeftijd naar jouw mening? Het verschil tussen de doelgroep kennen en ook daadwerkelijk de juiste doelmarkt aantrekken is groot. De doelgroep is een specifieke groep mensen die het bedrijf graag wil bereiken met een bepaald aanbod. Met behulp van campagnes en reclames, wilt het bedrijf een gedragsverandering tot stand brengen onder de doelgroep. De doelmarkt bestaat uit een gekozen deelmarkt waarop de onderneming de marketingactiviteiten richt. De doelmarkt kan bestaan uit één of meerdere deelmarkten (ook marktsegment genoemd). Op welke generatie focus je het product of dienst? Millennials of toch generatie Z? Focus je het product of de dienst op moeders, vaders, studenten of vastgoedeigenaren of een combinatie hiervan? Wanneer je deze vragen helder hebt voor jezelf, kun je aan een marketingstrategie beginnen.
2. Bepaal hoe jouw product of dienst nuttig is
Nadat het verschil tussen de doelmarkt en doelgroep is uitgezocht, is het belangrijk om de voordelen van je product of dienst te bepalen. Houd in gedachten dat mensen graag naar een oplossing zoeken voor hun probleem of uitdaging. Het doel is dus om jouw product of dienst te tonen als dé oplossing voor de uitdaging van de klant.
3. Bestudeer de geografie, demografie, psychografie en gedrag
De stap tussen het identificeren van de doelmarkt en jouw doelgroep is marktsegmentatie – waarbij alle potentiële klanten in kleinere groepen worden verdeeld. De markt is te verdelen in vier verschillende criteria: geografie, demografie, psychografie en gedrag.
Tip: in Google Analytics vind je deze verdeling in verschillende criteria.
4. Bekijk de doelgroep van de concurrenten
Waarschijnlijk zijn er concurrenten die een soortgelijke dienst of product aanbieden. Het is verstandig om te kijken welke doelgroep de concurrent gebruikt om hierop in te spelen.
5. Ondervraag de bestaande klanten
Mocht je al klanten hebben, dan kan het handig zijn om ze te ondervragen met een klein onderzoek. Stel vragen die je helpen begrijpen waarom, wanneer en hoe jouw product of dienst interessant is om te kopen. Op deze manier kun je een beter beeld krijgen van de klant en hun demografische en psychografische gegevens.
6. Test de marketingcampagnes
Wanneer een eerdere campagne niet is gelukt, hoeft dit niet te betekenen dat de doelgroep onjuist is geïdentificeerd. De reden hiervoor kan een verkeerd kanaal, geen CTA of verkeerde timing zijn. Het is daarom verstandig om eerst een paar kleine campagnes op te zetten ter vergelijking, welke het beste scoort.Bekijk voor een uitgebreide toelichting bij deze 6 tips het artikel op
Depositphotos.
Ter aanvulling: het kan handig zijn om een persona in gedachten te nemen. Zeker wanneer je meerdere doelgroepen voor je product of dienst hebt. Zo is het intern ook duidelijk hoe de klant eruitziet en wat de wensen en behoeften zijn.